UX Design

Chcesz nauczyć się, jak równoważyć estetykę wizualną i projektowanie UX? Przeczytaj nasze najlepsze wskazówki dotyczące projektowania idealnie zrównoważonej strony internetowej. Zapraszamy do lektury!

Czym jest projektowanie UX?

Projektowanie UX (User Experience) to kompleksowe podejście do interakcji użytkowników z aplikacją lub programem – od postrzegania marki i kolorystyki, po łatwość korzystania z różnych funkcjonalności. Projektowanie UX obejmuje wszystkie te aspekty i decyduje o satysfakcji użytkowników z produktu.
 

Projektowanie UX i projektowanie graficzne są wzajemnie uzupełniające, z jednym celem – zwiększenie jakości doświadczenia użytkownika i dostępności. W dalszej części artykułu przedstawiamy, jak osiągnąć idealną równowagę między estetyką a projektowaniem UX oraz zaprezentujemy 8 wskazówek dotyczących projektowania wizualnie zrównoważonej strony internetowej.

1. Zachowaj prostotę

Staraj się unikać skrajnych wzorów, jeśli chodzi o dostępność i estetykę. Jeśli uważasz, że Twój projekt wizualny UX jest zbyt intensywny, oto kilka elementów strony internetowej, które warto ponownie rozważyć.

Typografia

Sposób rozmieszczenia i prezentacji liter na stronie internetowej może wpłynąć na sposób, w jaki użytkownicy widzą Twoją stronę. Wybierz czcionkę, która jest łatwa do odczytania, kompatybilna z większością urządzeń i łatwa do przeglądania.

Układ

Układ odnosi się do sposobu, w jaki tekst i obrazy wzajemnie oddziałują na stronie. Wybierz spójny i konsekwentny projekt na wszystkich stronach internetowych, który przyciąga wzrok, odzwierciedla Twój brand i nie przytłacza użytkownika.

Akcent

Akcentowanie może podkreślić aspekty Twojej strony i sprawić, że będą one wyróżniały się w oczach użytkowników. Możesz podkreślić specyficzne elementy projektu, takie jak tekst, kolor lub kształt, aby przyciągnąć uwagę do określonych części strony.

Obrazy

Włączenie obrazów, które są zgodne z treścią Twojej strony internetowej, jest niezbędne. Niezależnie od tego, czy korzystasz z ilustracji, grafik, fotografii czy połączenia różnych rodzajów obrazów, muszą one dobrze współgrać z Twoim brandingiem i dodawać wartości Twojej stronie internetowej – w postaci walorów estetycznych lub informacyjnych.

2. Zachowaj spójność

Oto trzy kluczowe obszary, w których należy zachować spójność:

1.    Ton głosu: styl pisania i ton powinny być spójne na całej stronie internetowej. Choć układ strony może się różnić, utrzymanie podobnego tonu przyczyni się do utrwalenia przekazu marki i zwiększy użyteczność Twojej strony.
2.    Tło: staraj się utrzymywać podobne tła stron lub wybierać konkretne wzory dla różnych obszarów Twojej strony, na przykład na stronie z często zadawanymi pytaniami.
3.    Paleta kolorów: Twoja paleta kolorów powinna odzwierciedlać Twoją markę i być spójna na całej stronie internetowej. Wybieraj prostą paletę kolorów, składającą się z trzech lub czterech kolorów i używaj ich kreatywnie.

3. Dodaj obrazy kontekstowe

Pamiętaj, że obraz wart jest tysiąca słów! Kiedy optymalizujesz UX i estetykę wizualną swojej strony internetowej, wybieraj obrazy, które są zgodne z czcionkami, tekstem i układem. Możesz być kreatywny w swoim wyborze wizualizacji i projektowaniu, ale pamiętaj, aby każdy obraz dodawał wartości i kontekstu.

Obrazy, filmy lub GIF-y mogą również pomóc w wzmacnianiu Twojej marki lub usługi oraz pokazywać produkty w użyciu. Grafika ruchoma, animacje i filmy są bardziej przyciągające uwagę niż statyczne obrazy, dzięki czemu mogą pomóc zwrócić uwagę na konkretną część Twojej strony internetowej.

4. Opcje limitów

Aby uniknąć dezorientacji i przytłoczenia użytkowników, ogranicz liczbę opcji i informacji wyświetlanych na stronie internetowej do tych istotnych i związanych z tematem danej podstrony.

Im więcej opcji oferujesz, tym dłużej zajmie Twoim użytkownikom podjęcie decyzji. Zbyt wiele wyborów może stworzyć przeszkodę w drodze do celu i negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika.

5. Użyj białej przestrzeni

Czy kiedykolwiek słyszałeś powiedzenie „mniej znaczy więcej”? Wykorzystanie białej lub ujemnej przestrzeni na Twojej stronie internetowej może pomóc w stworzeniu wizualnej przestrzeni i podkreśleniu istotnych elementów strony.
 

Biała przestrzeń pozwala widzowi natychmiastowo zrozumieć ton i przekaz marki oraz produktu. Interfejs użytkownika jest prosty, a biała przestrzeń podkreśla produkt i przycisk wezwania do działania.

6. Priorytet nawigacji

Optymalna nawigacja na stronie internetowej powinna być efektywna, przyjazna użytkownikom oraz pozbawiona tarcia. Odwiedzający powinni mieć możliwość szybkiego i łatwego znalezienia szukanych przez nich informacji. Aby to osiągnąć, możesz:
 
  • Wykorzystaj okruszki: dzięki okruszkom użytkownicy mogą śledzić, które strony już odwiedzili i powrócić do ulubionych produktów lub stron, co przyspiesza ich podróż w drodze do finalizacji zakupów.
  • Umieść wyszukiwarkę na górze strony: wyszukiwarka na samej górze pozwala użytkownikom szybko znaleźć to, czego szukają, eliminując tarcie na stronie. Wyświetlając wyszukiwarkę w widocznym miejscu, unikniesz frustracji i problemów użytkowników.
  • Utrzymaj główną nawigację w prostocie: opcje nawigacji powinny pozostać takie same, niezależnie od strony. Ta spójność pomoże użytkownikom nawigować po stronie i utrzymać łatwą i prostą w użyciu stronę internetową.

7. Przetestuj z prawdziwymi użytkownikami

Otrzymywanie opinii od użytkowników jest kluczowe dla poznania ich potrzeb. Można to zrobić, wykonując następujące kroki:

1.    Zbieranie informacji od nowych użytkowników: Zbierz grupę nowych użytkowników, którzy nigdy wcześniej nie widzieli Twojej strony, a mogą ją przejrzeć ze świeżym spojrzeniem.
2.    Przeprowadzenie testów użytkowników: Po zakończeniu pracy nad Twoją stroną, przeprowadź testy użytkowników, aby ujawnić problemy, które mogłeś przeoczyć, takie jak brak nawigacji lub CTA na Twojej stronie docelowej.
3.    Zbieranie opinii: Dowiedz się, co Twoi użytkownicy mówią na temat projektu wizualnego Twojej strony. Upewnij się, że zbierasz informacje na temat wszystkich aspektów projektowania w celu poprawy doświadczenia użytkownika.
4.    Wdrażanie zmian: Stwórz plan wdrożenia opinii użytkowników, aby stale poprawiać doświadczenie użytkownika i projekt.

8. Rozważ zasady projektowania

Przy projektowaniu stron internetowych istnieją pewne niezawodne zasady, o których powinni pamiętać wszyscy projektanci. Wypróbowane i sprawdzone wytyczne pomogą Ci stworzyć dopracowaną i funkcjonalną stronę internetową, która przyciągnie uwagę Twojej publiczności.

Zasada Gestalt

Opisuje sposób, w jaki ludzie postrzegają świat. Wyjaśnia, jak ludzie łączą ze sobą podobne elementy, rozpoznają wzorce i przetwarzają złożone obrazy. W najprostszych terminach, teoria Gestalt mówi o tym, że ludzki mózg będzie próbował upraszczać i organizować złożone obrazy lub projekty przez podświadome układanie elementów w zorganizowany system, który tworzy całość, a nie tylko serię elementów. Projektanci mogą zastosować tę zasadę w projektowaniu UX, aby stworzyć jak najbardziej płynny, efektywny i wizualnie atrakcyjny projekt.

Zasada Hierarchii

Nie ważne, czy jesteś doświadczonym projektantem wizualnym, czy początkującym, Twoje projektowanie UX powinno wykorzystywać zasadę hierarchii wizualnej. Hierarchia wizualna to praktyka projektowania polegająca na układaniu elementów strony internetowej tak, aby przyciągnąć uwagę użytkowników do najważniejszych aspektów. Sposób, w jaki organizujesz elementy wizualne, może kierować widza do konkretnych działań, a wizualna kierownica pomaga użytkownikom nawigować po Twojej stronie i wykonują pożądane kroki w drodze do zrealizowania celów klienta.

Kontrast

Wykorzystanie kontrastu na Twojej stronie internetowej może pomóc wyróżnić określone elementy. Poprzez wykorzystanie kontrastu jako elementu projektowania UX, możesz zrównoważyć swoją stronę internetową w sposób przyjemny dla oka i estetycznie atrakcyjny. Rozpocznij projektowanie UX Projektowanie strony internetowej może być trudnym balansem między obrazami, kontekstem, tonem i użytecznością. Poprzez stosowanie zasad, zasadniczych elementów i sugestii zawartych w tym artykule, powinieneś móc poradzić sobie z procesem projektowania bez względu na swoje umiejętności. W końcu możliwe jest stworzenie strony internetowej, która jest zarówno przyjemna dla oka, jak i użyteczna – pamiętaj, że należy znaleźć odpowiednią równowagę.

Zasada podobieństwa

Ludzka natura skłania nas do grupowania ze sobą podobnych rzeczy. W teorii Gestalt, podobne elementy są wizualnie grupowane, bez względu na ich odległość. Elementy te można grupować według koloru, kształtu lub rozmiaru. Podobieństwo łączy ze sobą różne elementy graficzne niezależnie od ich położenia w projekcie.

Zasada kontynuacji

Zasada ciągłości mówi, że ludzkie oko będzie podążać najgładszą ścieżką podczas oglądania linii, niezależnie od jej początku lub końca. Kiedy dwa lub więcej obiektów przecinają się, widzowie widzą je jako jeden nieprzerwany obiekt.

Zasada domknięcia

W najprostszym ujęciu, domknięcie pozwala oku podążać za czymś, takim jak przerywana linia, aż do jej końca. Nawet jeśli w projekcie brakuje dużych fragmentów, nasz mózg automatycznie uzupełnia brakujące elementy. Zasada ta polega na stworzeniu wizualnej ciągłości między dwoma zestawami elementów, które nie stykają się ze sobą w projekcie graficznym.

Zasada bliskości

Ta zasada odnosi się do odległości między elementami. Najmocniejsze związki między elementami są te, które się ze sobą pokrywają. Jednak już samo grupowanie obiektów w jednym obszarze może wywołać silny efekt bliskości.

Zasada figury

Zasada ta jest podobna do zasady domknięcia, ponieważ wykorzystuje sposób, w jaki mózg przetwarza negatywną przestrzeń. Gdy grupujemy wiele obiektów, widzowie postrzegają je jako jeden obiekt.

Zasada symetrii i porządku

Ta zasada mówi, że mózg będzie postrzegał kształty o niejasnym kształcie jak najprostsze symetryczne kształty, kiedy te są uformowane wokół swojego środka.