branding

Branding to działania marketingowe, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki. Osiąga się to poprzez promowanie nazwy marki, logo lub nazwy firmy w taki sposób, aby zwiększyć jej rozpoznawalność. Branding jest integralną częścią zarządzania marką i stanowi szeroką formę marketingu. Może być realizowany zarówno online, jak i offline. Głównym celem branding jest budowanie wartości marki. W tym celu różni się od innych metod marketingowych, które często mają na celu wywołanie konkretnej akcji.

Dlaczego branding jest ważny?

Branding jest istotnym składnikiem marketingu, jeśli pragniesz, aby Twoje logo, nazwa firmy lub nazwa marki były natychmiastowo rozpoznawane przez osoby, które je zobaczą. Przykładowo, każdy widząc logo Nike, od razu identyfikuje je jako produkt tej marki, nawet bez wzmianki o nazwie. Ponadto, celem jest wzbudzanie pozytywnych skojarzeń u osób, które zobaczą Twoje logo, nazwę firmy lub nazwę marki. Poprzez budowanie rozpoznawalności, starasz się przekonać potencjalnych klientów, aby wybierali Twoje produkty ponad konkurencję, której nie rozpoznają i z którą nie mają doświadczenia. Dlatego branding może stanowić wartościowe narzędzie marketingowe, na które należy zwrócić uwagę.

Skoncentruj się na swojej marce, a nie na produkcie

Pracując nad brandingiem, skoncentrowanym na marce, realizujesz strategię marki. Przeciwieństwem strategii marki jest strategia produktu. Wyobraź sobie, że sprzedajesz spodnie jeansowe. W przypadku strategii produktu promujesz konkretny model spodni z szerokiej gamy produktów. Natomiast, pracując nad brandingiem i strategią marki w ramach działań marketingowych, dążysz do zwiększenia rozpoznawalności swojej ogólnej marki oraz wywołania pozytywnych skojarzeń u swojej grupy docelowej. Efektem tego jest wzrost sprzedaży całej kolekcji. Branding jest więc podejściem mniej konkretnym, lecz jeśli jest odpowiednio prowadzony, przynosi znaczące rezultaty, a to na dłuższą metę.

Korzyści z brandingu

Pracowanie nad brandingiem przynosi dla Ciebie wiele istotnych korzyści:

•    Posiadanie znanej marki lub firmy zapewnia Ci stabilną pozycję na rynku.
•    Konsumenci często chętnie płacą więcej za produkt lub usługę pochodzącą od marki, którą znają i w którą mają zaufanie.
•    Jeśli Twoja marka, logo lub nazwa firmy są szeroko rozpoznawane, to zapewnia Ci to bardzo silną pozycję wobec konkurencji.

Branding przynosi również korzyści konsumentom

Nie tylko Ty odnosisz korzyści z brandingu, również konsumenci czerpią z tego korzyści:
 

•    Kupując produkty lub korzystając z usług marki, którą znasz i z której masz doświadczenie, masz pewność otrzymania wysokiej jakości.
•    Czasami oferta produktów jest ogromna, dlatego wybierając już znaną markę, oszczędzasz czas.
•    Kupując produkty lub usługi od marki lub firmy, z którą masz wcześniejsze doświadczenie lub wiedzę, minimalizujesz ryzyko nieudanego zakupu.
•    Wybierając produkty i usługi tego samego producenta lub firmy, tworzysz ciągłość i spójność.
•    Niektórzy konsumenci specjalnie wybierają określoną firmę lub markę, gdyż podzielają jej wartości, które są zgodne z ich przekonaniami.

Branding wykonany prawidłowo

Poprzez zaangażowanie się w branding, nie tylko zwiększysz swoje obroty, ale także dostarczysz wartościową usługę swojej grupie docelowej, zapewniając im pewność i stabilność, czego nie mogą otrzymać od nieznanej marki. Przez tworzenie lojalnych klientów oferujesz im bezpieczną możliwość dokonywania zakupów. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych. Dodatkowo, większa rozpoznawalność prowadzi do tego, że Twoi stałymi klienci będą polecać Twoje produkty lub usługi swoim znajomym i rodzinie. Branding jest zatem potężnym narzędziem marketingowym, które nie powinno być niedoceniane.

Kilka przykładów brandingu

Jak już wcześniej wspomniano, branding jest bardzo szerokim obszarem działań. Dlatego ważne jest, abyś wybrał strategię brandingową, która najlepiej odpowiada temu, co oferujesz. Możliwa jest także kombinacja różnych strategii, o ile są zgodne z charakterem Twojego biznesu oraz grupą docelową. Poniżej znajdują się przykłady działań z zakresu brandingu, które mogą Ci posłużyć jako inspiracja.

1. Artykuły promocyjne

Najbardziej oczywistą formą brandingu są artykuły promocyjne. Długopisy, breloczki, odzież, upominki reklamowe i inne produkty, na których umieszczasz swoje logo, slogan, nazwę firmy lub adres strony internetowej, wszystkie te elementy podlegają pod branding. Daj klientowi uchwyt na telefon z Twoim logo jako upominek. Następnie zostanie on umieszczony na biurku i codziennie zobaczą go wszyscy przechodzący tam ludzie. Dzięki temu Twoja marka lub nazwa firmy stanie się widoczna dla szerszej publiczności.

2. Sponsoring

Poprzez sponsoring lokalnego lub krajowego klubu sportowego, każda osoba związana z tą drużyną ma możliwość zobaczenia Twojego logo lub nazwy firmy. Może być ono umieszczone na koszulce, reklamie wokół boiska czy na kubkach w kantynie. Sponsorowanie nie dotyczy tylko klubów sportowych, ale także różnych wydarzeń i organizacji. Na przykład, jeśli zdecydujesz się wesprzeć konferencję, Twoje logo lub nazwa zostaną przedstawione określonej grupie docelowej. Sponsorowanie jest skutecznym narzędziem do budowania marki.

3. Reklama

Ostatnim przykładem działań z zakresu brandingu, ale tu należy podkreślić, że ta lista może być dalej rozszerzana – są reklamy emitowane w telewizji, w radiu, ale także w aplikacjach, mediach społecznościowych, platformach sprzedażowych i innych miejscach online. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie te formy reklamy można uznać za branding. Jeśli tworzysz spot reklamowy, który skupia się głównie na kreowaniu wizerunku Twojej marki, a nie na bezpośredniej sprzedaży konkretnego produktu czy wywołaniu określonej reakcji, mówimy o brandingu. Dobrym przykładem może być reklama wideo promująca markę kosmetyków do pielęgnacji. W tym filmie jasno ukazuje się, że korzystając z tych produktów, można poczuć się jak w ekskluzywnym spa.