statystyki

To pytanie często zadawane jest przez osoby, z którymi prowadzę rozmowy. Odpowiedź nie jest jednak jednoznaczna, chociaż często podaje się średnie wartości wąchają się między 40 a 60 procent. Zanim jednak zagłębię się w dalsze wyjaśnienia, chciałbym najpierw objaśnić, czym dokładnie jest współczynnik odrzuceń i jak można to zrozumieć w kontekście treści na Twojej stronie internetowej.

Co oznacza współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń to procentowy wskaźnik, który informuje o tym, ile odwiedzających Twoją stronę internetową przegląda jedną stronę i opuszcza ją bez przejścia do innej strony w obrębie Twojej witryny.

Jaki jest „normalny” współczynnik odrzuceń?

Z mojego doświadczenia wiem, że to pytanie nurtuje wielu ludzi. Często można zaobserwować współczynnik odrzuceń na poziomie około 50%, jednak nie jest to jedyny wskaźnik. Współczynnik zależy przede wszystkim od treści, na którą trafiał odwiedzający. Przykładowo, jeśli użytkownik przychodzi na konkretną stronę Twojej witryny poprzez wyszukiwanie i od razu znajduje tam numer telefonu, może się okazać, że właśnie tego numeru telefonu szukał i dlatego od razu zamyka stronę. Osiągnął swoje zamierzenie. Takie działanie oznacza, że odwiedzający opuścił Twoją stronę w ciągu kilku sekund, nie przechodząc na inne podstrony. W rezultacie wskaźnik współczynnik odrzuceń będzie wyższy. Oczywiście istnieje wiele innych powodów, które mogą wpłynąć na zniekształcenie danych dotyczących współczynnika odrzuceń. Dlatego zawsze warto dokładnie przyjrzeć się swojej treści. Zadaj sobie pytanie: jakie cele chcę osiągnąć? Natychmiastowe działanie czy nawigację na inne strony internetowe?

Wpływanie na współczynnik odrzuceń

Zadbaj o poświęcenie dużej uwagi treści, statystykom i celowi strony internetowej. Zadaj sobie pytanie: czego chcę, aby odwiedzający robili na danej stronie? Włącz klarowne wezwania do działania w treści. Mogą to być również wewnętrzne odnośniki, kierujące odwiedzających do strony kontaktowej na Twojej witrynie.

Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które mogą przyczynić się do obniżenia wskaźnika odrzuceń:

•    Określ dla każdej strony internetowej cel i wezwania do działania.
•    Zredukuj czas ładowania, jeśli jest on przyczyną wysokiego wskaźnika odrzuceń.
•    Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem urządzeń mobilnych.
•    Przykładaj uwagę i staranność do treści (piszesz dla odwiedzających, a nie dla botów Google).
•    Starannie dobieraj wewnętrzne odnośniki, które mogą skierować odwiedzających w odpowiednie miejsca.
•    Mierz, wiedz i dostosowuj treści, dostosowując je na podstawie otrzymanych danych.

Oczywiście istnieje wiele innych metod, ale z tymi możesz zająć się już zacząć od razu. Zastanów się, dlaczego sam od razu klikasz i opuszczasz stronę. Co powoduje, że od razu zamykasz stronę? Następnie spojrzyj na swoją własną witrynę oczami klienta.

Stwórz z nami nowoczesną stronę internetową