Web design

W obliczu codziennie pojawiających się licznych nowych trendów w projektowaniu stron internetowych, trudno jest zdecydować, które z nich warto wypróbować, a które należy omijać. Jeśli chcesz stworzyć zwycięską stronę internetową, która odzwierciedla Twoją markę, przekształca klientów i wyróżnia się spośród konkurencji, kluczowe jest, aby wiedzieć, co robić, a także, czego unikać.

W niniejszym przewodniku zostaną przedstawione najczęściej popełniane przez projektantów stron internetowych błędy oraz niezbędne cechy każdej doskonałej strony internetowej.

Co to jest projektowanie stron internetowych?

Web design to ogólny wygląd i odczucia związane z daną stroną internetową. Stanowi to proces planowania, budowania i tworzenia elementów Twojej strony, począwszy od struktury i układu, a skończywszy na obrazach, kolorach, czcionkach i grafikach. Wiele elementów współpracuje ze sobą, aby utworzyć projekt strony internetowej, w tym projektowanie graficzne, projektowanie UX, projektowanie UI, SEO oraz tworzenie treści.

Jakie cechy powinna mieć dobra strona internetowa?

Zacznijmy od pozytywów! Istnieją pewne kluczowe cechy, które powinny zostać uwzględnione w Twojej stronie internetowej. Te funkcje nie tylko będą docenione, ale również oczekiwane przez Twoich odwiedzających.

1. Bezproblemowa nawigacja w witrynie

Nawigacja strony internetowej stanowi ważny element doskonałego projektu strony. Użytkownicy, którzy nie są w stanie łatwo znaleźć potrzebnych informacji, zwykle szybko opuszczają stronę. Badania wykazują, że aż 94% użytkowników uważa łatwą nawigację za najcenniejszą cechę strony internetowej. Projektanci powinni zadbać o to, aby odwiedzający mogli łatwo uzyskać dostęp do dowolnej strony lub CTA (call-to-action) w trzech kliknięciach lub mniej. Twoje oferty produktowe lub usługowe, strona rejestracji e-mail, cennik oraz blog powinny być dostępne z każdej strony Twojej witryny. Im łatwiej użytkownikom i potencjalnym klientom znajdować właściwe treści na Twojej stronie, tym większe szanse na przekonanie ich do skorzystania z Twoich usług. Pamiętaj, że nie wszyscy użytkownicy będą poruszali się po Twojej stronie internetowej, zaczynając od strony głównej i przemieszczając się liniowo. Dlatego też ważne jest, aby nawigacja była intuicyjna, prosta i bez przeszkód.

Oto kilka wskazówek, jak poprawnie ustawić nawigację na stronie:

  • Menu nawigacyjne powinno zawierać tylko najważniejsze linki, takie jak strona cennikowa, blog, produkty lub strona kontaktowa.
  • W stopce strony można umieścić mniej istotne linki. Wiele stron umieszcza w stopce mniej popularne strony, takie jak strona o firmie lub prasowa, oprócz linków w menu nawigacyjnym.
  • Strona powinna być zoptymalizowana zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej, ponieważ aż 53% ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych.
  • Nie warto „wynajdować koła na nowo” i używać nietypowych nazw dla elementów nawigacyjnych. Nieznane słowa i zwroty spowalniają użytkowników i negatywnie wpływają na ich doświadczenia z korzystania ze strony.

2. Tworzenie wartościowych treści

Chociaż SEO, reklamy PPC oraz media społecznościowe mogą przyciągać użytkowników na Twoją stronę, to to, co ich zatrzymuje, to treść. Nie sposób przecenić jej znaczenia. Upewnij się, że treść na stronie głównej jest zwięzła i łatwa do zrozumienia – przyswajalne treści pomagają skuteczniej przeprowadzać potencjalnych klientów przez proces sprzedaży.

Natomiast na blogach i stronach FAQ warto zamieszczać szczegółowe i obszerne treści, które przynoszą wartość dla Twoich klientów i potencjalnych klientów. Pisana treść stanowi aż 95% informacji w Internecie, dlatego treści, które tworzysz, odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu uwagi użytkowników. Tworząc treść dla swojej strony internetowej, stosuj zasadę pisania w stanie euforii i edycji w trzeźwości. Innymi słowy, pisz swobodnie, bez powtarzania, a następnie edytuj całą treść, gdy już skończysz pisać.

Podczas edycji zachowaj tylko istotne elementy. Usuń zbędne fragmenty lub zdania, które nie spełniają żadnego celu – szanuj czas Twoich użytkowników, oszczędzając im czytania długich bloków tekstu, które nie dodają wartości. Kolejną wskazówką jest unikanie używania żargonu lub skomplikowanych słów. Twoja treść powinna być łatwa do zrozumienia, nawet dla czytelników, którzy nie posługują się płynnie Twoim językiem lub nie są zaznajomieni z Twoją branżą. Twoja treść powinna być dostępna dla każdego – niezależnie od ich wiedzy technicznej lub słownictwa.

3. Zachęć odwiedzających do przewijania

Koncept przewijania strony jest prosty – im więcej użytkownicy przewijają, tym więcej czasu spędzą na Twojej stronie, a co za tym idzie, większe szanse na ich konwersję. Przewijanie zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownicy zdecydują się na skorzystanie z Twojego rozwiązania. Im więcej informacji przekazujesz o swoich produktach, usługach, funkcjach, korzyściach i historiach sukcesu klientów, tym bardziej skłonni będą do zakupu od Ciebie.

Wykorzystaj różne rodzaje treści na swojej stronie internetowej. Możesz umieścić opinie klientów, cytaty, filmy instruktażowe, linki i wiele innych. Twoja treść powinna zachęcać użytkowników do pozostania na Twojej stronie internetowej i zapoznania się z informacjami o Twoim rozwiązaniu. Włącz opinie klientów, cytaty, filmy instruktażowe, linki do innych stron i wiele innych elementów, które zachęcą użytkowników do przeglądania kolejnych stron Twojej strony internetowej i poznania więcej informacji na temat Twojego rozwiązania.

4. Spraw, aby Twoja strona internetowa była responsywna

Responsywność jest kluczowym filarem projektowania stron internetowych. Nie tylko większość użytkowników preferuje urządzenia mobilne nad komputerami stacjonarnymi, ale także Google to preferuje. Algorytm wyszukiwarki priorytetowo traktuje strony internetowe przyjazne dla urządzeń mobilnych, umieszczając je na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Twoim celem powinno być zapewnienie niesamowitej wrażenia użytkownika dla Twoich gości na wszystkich urządzeniach. Twoja treść powinna wyglądać świetnie na każdym ekranie, być łatwa do odczytania i nawigacji.

Nie zakładaj, że droga użytkownika będzie jednolita na wszystkich urządzeniach bez wcześniejszego przetestowania. Upewnij się, że testujesz swój projekt na wszystkich istotnych urządzeniach, aby upewnić się, że jest responsywny – im więcej urządzeń wypróbujesz, tym lepiej.

Strona

Czego nie robić podczas projektowania stron internetowych?

Teraz, gdy już omówiliśmy wszystko, co powinno zostać uwzględnione podczas projektowania strony internetowej, zwróćmy uwagę na rzeczy, których należy unikać. Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych błędów, jakie popełnia się podczas projektowania stron internetowych.

1. Nie przesadzaj z kolorami i czcionkami

Im bardziej minimalistyczny będzie Twój design, tym lepiej. Twój projekt powinien wspierać cele Twojej strony internetowej, a nie działać przeciwko nim. Choć konieczny, projekt strony powinien zawsze zajmować drugie miejsce po funkcjonalności. Jeśli przesadzisz z kolorami i fontami, stworzysz stronę, która jest trudna do przejrzenia i skomplikowana w nawigacji. Użytkownicy powinni móc łatwo poruszać się po Twojej stronie i wykonująć CTA bez skakania przez przeszkody.

Wybierz krój pisma i schemat kolorów i trzymaj się ich. Gdy już zdecydujesz się na swoje wytyczne dotyczące marki, wykorzystaj je w swoim projektowaniu stron internetowych, mediach społecznościowych, broszurach, e-mail marketingu lub gdziekolwiek Twoja marka jest widoczna, aby wywołać rozpoznawalność.

W odniesieniu do czcionek na stronie internetowej, staraj się unikać wielkich liter i stosuj zasadę trójki – wybierz nie więcej niż trzy czcionki dla swojej strony internetowej, aby utrzymać prosty i czytelny wygląd. Ponadto, zainwestuj w wysokiej jakości zdjęcia twoich produktów i zespołu, aby zwiększyć swoją autentyczność i profesjonalizm.

2. Nie nadużywaj wyskakujących okienek

Pop-upy mogą być cennym narzędziem marketingowym dla Twojej strony internetowej. Możesz z nich skorzystać, aby powiadomić użytkowników o sprzedaży lub zniżkach, lub zachęcić ich do zapisania się na newsletter. Pop-upy mogą pomóc w zaangażowaniu Twojej widowni, ale jeśli przesadzisz z ich liczbą, mogą być irytujące lub przeszkadzające.
 

Po pierwsze, poproś o niewielką ilość informacji. Im łatwiejsze jest zapisanie się na newsletter, tym bardziej prawdopodobne, że odwiedzający to zrobią. Ogranicz również liczbę pop-upów na swojej stronie internetowej. Jeśli masz pop-up na każdej stronie, do której trafią użytkownicy, będziesz mieć wysoki wskaźnik odrzuceń, więc wybieraj miejsca i momenty, w których je wykorzystujesz, aby były mniej rozpraszające.

3. Nie przedkładaj projektu nad funkcjonalność

Oczywiste jest, że tworzenie pięknie zaprojektowanej strony internetowej jest ważne. Jednakże, jej design nie powinien zakłócać użytkownika w trakcie korzystania z niej. Jeśli Twoja strona internetowa jest myląca lub utrudnia zdolność Twoich odwiedzających do interakcji ze stroną, czas na zmianę.

Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:
 
  • Unikaj kolorów tekstu, które są trudne do odczytania, a wybieraj odcienie dostępne dla osób z zaburzeniami widzenia.
  • Twórz proste, czyste tła, które nie są zbyt zatłoczone.
  • Ułatw znajdowanie CTA (ang. Call To Action).
  • Wykorzystuj pionowe przewijanie zamiast poziomego.
  • Ogranicz liczbę reklam prezentowanych na stronie.
 

Podczas gdy SEO jest ważne, integracje takie jak Google Tag Manager mogą spowolnić Twoją stronę internetową. Zawsze stawiaj doświadczenie użytkowników ponad wybory projektowe lub potrzeby marketingowe.

4. Nie podążaj za każdym trendem

O ile warto być na bieżąco z najnowszymi trendami w projektowaniu stron internetowych, o tyle nie należy skakać na każdą modę. Jeśli chcesz zbudować trwałą markę, opieranie całej strony internetowej lub tożsamości wizualnej na przemijającej tendencji może okazać się dużym błędem. Rozważ obecne trendy, ale stwórz projekt strony internetowej, który wciąż będzie autentyczny dla Ciebie i Twojej widowni.
 

Większość czasu ludzie nie wiedzą, czego chcą od projektu strony internetowej – ale wiedzą, jakiej informacji szukają. Chociaż nowe i modne funkcje strony internetowej mogą być zabawne do eksperymentowania, zawsze należy priorytetowo traktować praktyczność i doświadczenia użytkownika.

Podsumowując.

Mamy nadzieję, że ten artykuł dał Ci dobry zrozumienie, co robić, a czego nie robić w projektowaniu stron internetowych. Unikaj przesady z designem i skup się na kliencie. Projektuj swoją stronę z myślą o widowni, twórz treści, które są łatwe do zrozumienia, i spraw, aby Twoja strona była łatwa do nawigacji, a wkrótce będziesz mieć wygrywającą stronę.