blogging

Pomysły na bloga firmowego: jak zwiększyć pozyskiwanie i widoczność marki

Spis treści pokaż

Już ponad 30 lat minęło od momentu, gdy Justin Hall stworzył Links.net, jedną z pierwszych stron HTML, które dały początek temu, co dziś znamy jako blogi. W tamtych czasach wszystkie te strony służyły do publikowania informacji o charakterze bardziej osobistym, dziś będziemy mówić o blogach firmowych. W tym artykule przedstawię Ci 15 pomysłów na bloga firmowego, które pomogą Ci nie tylko zwiększyć pozyskiwanie leadów, ale także poprawić pozycjonowanie Twojej marki.

Co to jest blog firmowy: korzyści dla Twojej firmy

Posiadanie bloga powiązanego z Twoją marką jest kluczowym elementem każdej strategii inbound marketing, ponieważ pozwala osiągnąć różne cele: generowanie leadów, widoczność i pozycjonowanie marki, utrzymanie zaangażowania użytkowników itp.

Przed wejściem w szczegóły, zacznijmy od początku: co to jest blog firmowy? Odnosimy się do stron internetowych składających się z artykułów pisanych przez firmy lub przedsiębiorstwa na temat sektora, do którego należy dana jednostka. Na przykład blog Atsep jest przykładem bloga firmowego.

Jak zobaczysz, korzyści z posiadania bloga firmowego są ściśle związane z wymienionymi wcześniej celami:

  • Przyciąganie ruchu na Twoją stronę.
  • Przekształcanie odwiedzin w kwalifikowane leady, które należy pielęgnować, aby przesuwały się w lejku sprzedażowym.
  • Oferowanie nowego kanału komunikacji z potencjalnymi klientami.
  • Przekształcenie Twojej firmy w autorytet w swojej branży i pozycjonowanie jej w świadomości konsumentów.
  • Odkrywanie zainteresowań potencjalnych klientów poprzez analizę najczęściej odwiedzanych stron, czasu spędzanego na stronie i innych istotnych metryk.
  • Generowanie treści, które można wykorzystać na innych kanałach, docierając w ten sposób do większej liczby odbiorców.
  • Poprawa organicznego pozycjonowania Twojej strony w wyszukiwarkach.

Podsumowując, posiadanie bloga firmowego w strategii inbound marketing oferuje wiele korzyści, choć trzeba pamiętać, że nie nastąpią one z dnia na dzień. Blog generuje większe korzyści w średnim i długim okresie, ponieważ opiera się na organicznym pozycjonowaniu. Oznacza to, że jest to element, który przyniesie dużą wartość od około 6 miesięcy wzwyż, a jego pozytywne efekty będą trwałe w przyszłości.

15 pomysłów na bloga firmowego, które zwiększą widoczność i zaangażowanie

Teraz, gdy znasz już korzyści z posiadania bloga firmowego, czy jesteś gotowy na poprawę widoczności swojej firmy i stania się autorytetem w swojej branży? Jeśli tak, zastosuj te pomysły:

1. Wybierz tematy powiązane z Twoim produktem lub usługą

Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą mebli, nie ma sensu tworzyć bloga firmowego na temat finansów osobistych lub podróży. Zamiast tego, istnieje wiele innych typów treści, które mogą zainteresować Twoją docelową grupę odbiorców: dekoracja wnętrz, sprzątanie, DIY produktów domowych, trendy materiałów…

Należy pamiętać, że organiczne pozycjonowanie Twojego bloga będzie ściśle związane z autorytetem domeny, jaką ma Twoja strona internetowa. Dlatego poruszanie tematów, które odbiegają od zainteresowań Twoich potencjalnych klientów, może zaszkodzić Twojej reputacji online w oczach wyszukiwarek.

Zalecamy, abyś otworzył umysł na nowe pomysły i nie ograniczał się wyłącznie do tematów ściśle związanych z Twoim produktem lub usługą. Dlatego bardzo ważne jest dokładne poznanie Twojego buyer persona i zrozumienie jego preferencji, problemów i potrzeb.

2. Zbadaj konkurencję

Zawsze możesz uzyskać bardzo dobre pomysły na bloga, przeglądając treści konkurencji i to, o czym mówią ich obserwatorzy w mediach społecznościowych lub innych kanałach. Możesz nawet zobaczyć, które z używanych przez nich słów kluczowych pozycjonują się najlepiej i mają największy wolumen wyszukiwań, korzystając z narzędzi takich jak SEMrush czy Ahrefs.

3. Wybierz słowa kluczowe z dobrymi metrykami

I nie tylko te od konkurencji. Może odkryjesz słowa kluczowe, których inne firmy z Twojej branży nie używają, ale mają dobry wolumen wyszukiwań. To oznacza, że konkurencja nie będzie zbyt duża, a więc będzie większa szansa, że pozycjonujesz się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania.

4. Poznaj swoją grupę docelową i jej intencje wyszukiwania

Aby treści Twojego bloga mogły przynosić wartość potencjalnym konsumentom, musisz je tworzyć z myślą o rozwiązywaniu ich potrzeb lub problemów.

W tym sensie, zanim zaczniesz tworzyć treści, powinieneś przeprowadzić wstępną analizę słów kluczowych, które chcesz wykorzystać w swojej strategii. Ważne jest, aby podkreślić, że nie zawsze będą to te z największym wolumenem i najmniejszą trudnością, ale te, które mają odpowiednią równowagę tych i innych metryk w odniesieniu do Twojego celu i autorytetu domeny.

Dodatkowo, kluczowym czynnikiem w tej analizie będzie również intencja wyszukiwania użytkownika, czyli, mówiąc inaczej, jaki jest jego ostateczny cel lub problem, który próbuje rozwiązać poprzez dane wyszukiwanie.

Jak możesz to wiedzieć? Szukając w Google słowa kluczowego tak, jak to robią użytkownicy i obserwując wyniki, które się pojawiają. Jeśli wyniki pochodzą z witryn konkurencyjnych lub uzupełniających Twoją działalność, trafisz na odpowiednią intencję. Jeśli należą do innego sektora, lepiej odrzuć to słowo kluczowe.

5. Twórz treści edukacyjne

Praca nad treściami edukacyjnymi na Twoim blogu pomoże Ci prowadzić użytkowników, którzy są we wczesnych fazach procesu zakupu, do bardziej zaawansowanych faz. Dodatkowo, tego typu tematy są dobrą opcją, zwłaszcza jeśli Twoja strona jest ecommerce, która pracuje z komercyjnymi słowami kluczowymi, ponieważ to sprawi, że Twój blog i Twoja strona nie będą ze sobą konkurować o te same słowa kluczowe, co negatywnie wpływa na SEO.

6. Pracuj nad storytellingiem

Wszyscy kochamy, gdy ktoś opowiada nam historię, a jeszcze bardziej, jeśli możemy się z nią identyfikować. Storytelling sprzyja wzrostowi zaufania potencjalnego klienta do Twojej firmy poprzez humanizowanie marki, pokazując emocje i prawdziwe doświadczenia. Wskazówka: referencje klientów często działają bardzo dobrze!

7. Twórz bloga firmowego z myślą o Google

Tak, Google stale się rozwija, aby poprawić swoje usługi i zapewnić lepsze doświadczenia użytkownikom. Dlatego musisz być na bieżąco z zmianami algorytmu Google, aby Twój blog był zawsze aktualizowany zgodnie z jego specyfikacjami.

8. Gdzie umieszczać słowa kluczowe

Używanie głównego słowa kluczowego w artykule może być kłopotliwe i czasami skłania do umieszczania go więcej razy, niż jest to konieczne, w obawie, że nie pojawi się wystarczająco często. Nazywa się to keyword stuffing i jest jedną z najgorszych praktyk SEO, dlatego nie powinno się tego robić w artykułach na blogu firmowym. Twoje główne słowo kluczowe powinno pojawić się co najmniej w tytule, meta opisie, pierwszym akapicie, URL, w minimum jednym nagłówku H2 i w niektórych tekstach alternatywnych Twoich obrazów.

9. Spis treści

Spis treści nie tylko poprawia doświadczenie użytkownika, pozwalając mu szybko przejść do wybranego fragmentu artykułu, ale także zwiększa prawdopodobieństwo, że post pojawi się w wyróżnionym fragmencie.

10. Autor artykułu

Pamiętasz, że na początku artykułu podkreślałem jako zaletę posiadania bloga firmowego, że Twoja firma staje się autorytetem dzięki niemu? Dodanie autora artykułu w postach pozwala osiągnąć tę korzyść. Dodatkowo, w ostatnich zmianach algorytmu, Google nagradza blogi firmowe z sektora medycznego i naukowego, które dodają autora postu i wykazują, że naprawdę jest on ekspertem w omawianej dziedzinie.

11. Praktykuj guest posting

Jeśli nie wiesz, czym jest guest posting, możesz przeczytać ten artykuł. Ta praktyka pozwala zwiększyć widoczność Twojej marki, wykorzystując reputację innych blogów spoza Twojego. Dodatkowo pomaga poprawić organiczne pozycjonowanie poprzez link building, czyli generowanie wysokiej jakości linków zwrotnych do Twojego bloga firmowego.

12. Dodaj link do bloga na swojej stronie firmowej

Z jednej strony ta opcja pozwoli użytkownikom Twojej strony łatwo uzyskać dostęp do centrum zasobów edukacyjnych, aby pchnąć ich w dół lejka sprzedażowego. Z drugiej strony Google bierze pod uwagę linkowanie wewnętrzne przy określaniu autorytetu domeny.

13. Dodaj sekcję komentarzy

Zawsze warto, aby blog miał miejsce na komentarze czytelników. Dzięki tej funkcji możesz uzyskać nowe pomysły, ponieważ użytkownicy często poruszają tematy, które ich interesują. Ważne jest jednak, abyś mógł odpowiedzieć na te komentarze, aby uniknąć złych doświadczeń użytkownika na Twojej stronie.

14. Udostępniaj treści swojego bloga firmowego w mediach społecznościowych

To jeden z korzyści, które wymieniłem na początku, ponieważ udostępnianie treści w mediach społecznościowych pozwala dotrzeć do innej publiczności niż ta, która trafia na bloga poprzez odwiedziny organiczne. Jeśli udostępniasz treści, możesz dotrzeć do użytkowników, którzy śledzą Twoją markę, zwiększając zaangażowanie. Możesz także dotrzeć do osób, które w danym momencie nie szukały niczego związanego z Twoją firmą, ale zainteresowały się Twoimi treściami, dzięki czemu mogą Cię wziąć pod uwagę w przyszłości.

15. Analizuj wyniki

Ostatni punkt w tej sekcji dotyczącej zwiększania odwiedzin organicznych jest ściśle związany z wszystkimi innymi pomysłami na bloga wymienionymi w artykule, ponieważ zawsze warto analizować wyniki, aby:

  • Wyciągać wnioski.
  • Uczyć się z wykonanych działań.
  • Optymalizować zasoby, które generują niepożądane metryki.

W tym poście wyjaśniamy, jak analizować swoją stronę internetową, aby sprawdzić, czy jest optymalna.

Pamiętaj, że poprawa pozycjonowania marki i zaangażowania nie jest jedynym celem, jaki możesz osiągnąć dzięki swojemu blogowi firmowemu. Innym przykładem, a zarazem korzyścią, jest przekształcanie tych odwiedzin w kwalifikowane leady. Jak to zrobić? Czytaj dalej i dowiedz się.

11 formatów treści, których możesz użyć do pozyskiwania leadów

Dzięki tworzeniu lead magnets i ekskluzywnych treści będziesz miał świetną okazję do pozyskiwania danych zainteresowanych użytkowników. Pamiętaj, że muszą to być wartościowe treści, które rozwiązują problem prospekta, w przeciwnym razie nie wzbudzą zainteresowania. Oto 11 pomysłów na bloga firmowego, które możesz wykorzystać:

1. E-booki / Przewodniki

Często, gdy myślimy o przykładach lead magnets, pierwszą opcją, która przychodzi nam do głowy, są e-booki lub przewodniki do pobrania. Te treści są najczęściej używane przez firmy, ponieważ zazwyczaj przynoszą bardzo dobre wyniki. Użytkownik może uzyskać wartościowe informacje na temat rozwiązania jednego z głównych problemów. Przykład znajdziesz w e-booku „68 trendów AI, marketingu i sprzedaży na 2024 rok”.

2. Infografiki

Infografiki mogą być udostępniane użytkownikowi bez konieczności podawania jakichkolwiek danych, lub, jeśli oferują wystarczająco dużo wartościowych i nowych informacji, można poprosić o podstawowe dane. Ponieważ są wizualne i łatwe do przyswojenia, są jednym z najczęściej udostępnianych formatów w Internecie.

3. Podcasty lub wywiady z ekspertami

Ostatnio wywiady z uznanymi osobami w niektórych branżach są na topie, zarówno w formacie wideo, jak i audio. Chociaż do ich produkcji może być potrzebnych więcej zasobów niż do innych lead magnets, wywiady z ekspertami są bardzo wartościową opcją do rozważenia, ponieważ mogą dostarczyć dużo wartości Twoim potencjalnym klientom, a jednocześnie pomóc Twojej marce zyskać widoczność i uznanie w Twojej branży i branży rozmówcy. Zaleca się, aby te wywiady były również wspierane przez treści pisane, czy to w formie napisów, czy transkrypcji. Możesz poprosić swojego prospekta o podanie istotnych informacji o sobie w zamian za dostęp do tych ekskluzywnych treści.

4. Webinary

Webinary to seminaria online w formacie wideo, podczas których ekspert omawia wybrany temat. Istnieją webinary na żywo i takie, które są dostępne bez ograniczeń czasowych:

  • Na żywo: strategia pozyskiwania polega na tym, że tylko użytkownicy, którzy zarejestrują się, podając swoje dane w formularzu, mogą wziąć udział w webinarze.
  • Bez ograniczeń czasowych: działają na tej samej zasadzie co e-booki lub przewodniki.

To format, który zazwyczaj działa bardzo dobrze, ponieważ treści wideo są znacznie łatwiejsze do przyswojenia dla użytkownika końcowego. Wadą jest to, że zwłaszcza w przypadku transmisji na żywo, są one trochę trudniejsze do przeprowadzenia, ponieważ wymagają więcej zasobów niż większość formatów. Przykład znajdziesz w webinarze „Jak znaleźć najlepsze słowa kluczowe dla mojej firmy”.

5. Quizy

Kto nie chciałby sprawdzić swojej wiedzy na interesujący go temat? Quizy to treści, które często pomijamy, ponieważ odpowiadanie na pytania nie daje użytkownikowi niczego w zamian. Ale co, jeśli zaoferowalibyśmy nagrodę tym, którzy ukończą test? Dając mały symboliczny prezent po zakończeniu tej akcji, jak e-book lub infografika, możesz poprosić o niezbędne informacje o prospekcie, gdy chce zobaczyć wynik. Należy jednak uprzedzić go, że po zakończeniu quizu otrzyma nagrodę, aby nie czuł, że podaje swoje dane bez otrzymania niczego w zamian. Przykład znajdziesz w quizie „Czy w pełni wykorzystujesz swoje konto HubSpot?”.

6. Szablony

Celem szablonów jest ułatwienie pracy prospektom, dlatego są to formaty bardzo często stosowane w strategiach B2B. Przykład znajdziesz w szablonie do analizy konkurencji.

7. Subskrypcja newslettera

Kiedy użytkownik zapisuje się do newslettera, wykazuje zainteresowanie otrzymywaniem kolejnych treści na temat Twojej marki lub branży. Ta informacja pozwala Ci pielęgnować lead, wysyłając mu wartościowe treści regularnie, a tym samym utrzymując ten lead zaangażowany w Twoją markę, jednocześnie pozostając w jego świadomości. Jednak to prawda, że jest to metoda pozyskiwania, w której zazwyczaj prosi się o najmniej danych. Dlatego ważne jest, aby wykorzystać to zainteresowanie do oferowania bardziej kompleksowych treści, dzięki którym można uzyskać bardziej istotne informacje o prospekcie.

8. Studia przypadków

Pełnią rolę i mają dynamikę podobną do e-booków czy przewodników, jednak w odróżnieniu od nich, studia przypadków odgrywają znacznie większą rolę w wpływaniu na decyzję zakupową użytkownika. Wynika to głównie z dwóch czynników: po pierwsze, ten rodzaj lead magnet zazwyczaj jest konsultowany przez leady, które są blisko fazy zakupu, a po drugie, ich treść pokazuje, jak pracujesz i jak pomogłeś innym osobom z tym samym problemem, który ma Twój prospekt. Przykład znajdziesz w studium przypadku Affinity.

9. Badania

Te formaty są również podobne do e-booków czy przewodników, ale w tym przypadku Twoja marka będzie się pokazywać jako autorytet w branży, udostępniając wiedzę na temat najnowszych trendów, działań, które przynoszą najlepsze wyniki itp. Dlatego badania pomogą Ci budować zaufanie i pokazać, że wiesz, o czym mówisz. Przykład znajdziesz w badaniu Inbound Marketing 2021.

10. Porównania

Ten format zazwyczaj prezentowany jest w formie e-booka, ale w odróżnieniu od niego, porównanie daje możliwość pozycjonowania Twojego produktu lub usługi ponad konkurencję. Dlatego też zazwyczaj ma wpływ na proces zakupowy. Przykład znajdziesz w porównaniu „10 narzędzi do automatyzacji marketingu, które jest najlepsze dla Ciebie?”.

11. Glosariusze

Pamiętaj, że gdy prosisz użytkownika o jego dane, zawsze musisz oferować mu zasób, który przyniesie mu wartość w zamian, w przeciwnym razie może to wywołać frustrację i Twoja publiczność przestanie postrzegać Twoją markę w pozytywnym świetle. Aby glosariusz spełniał ten cel, musisz unikać typowego słownika i pójść dalej, dostarczając różnicującą i nowatorską informację, która wykracza poza podstawową definicję. Przykład znajdziesz w Słowniku Marketingu Online.

Gdzie umieszczać wezwania do działania (CTA), aby uzyskać więcej leadów

Teraz, gdy masz jasność co do rodzaju treści, które możesz tworzyć dla swojego bloga firmowego, pokażę Ci 4 kluczowe punkty, w których warto umieszczać wezwania do działania, aby w pełni wykorzystać ich wartość.

1. W obrębie posta

Możesz umieścić je na 3 różne sposoby:

  • W treści, w formie przycisku.
  • Może mieć formę małego baneru, aby nie przeszkadzać w czytaniu.
  • W treści, w formie tekstu. Tego rodzaju CTA działają bardzo dobrze, ponieważ czytelnik nie ma wrażenia, że jest „popychany” do innej treści, jak to ma miejsce w przypadku przycisków.
  • Na końcu artykułu, w formie przycisku. Ponieważ użytkownik dotarł już do końca artykułu i nie będzie mu to przeszkadzać w czytaniu, zalecamy, aby to CTA było większe niż to, które umieściłeś w połowie posta, aby mogło się bardziej wyróżniać.

2. Pasek boczny

Pasek boczny to przestrzeń po bokach strony, która często jest niewykorzystywana. Możesz próbować różnych przycisków w tej strefie, aby sprawdzić, który działa najlepiej. Ważne jest, aby CTA, które dodasz, było w formacie pionowym.

3. Pop-up

Pop-up to bardzo przydatny element do ponownego zaangażowania użytkowników najczęściej odwiedzanych stron. Jeśli osoba przeczytała artykuł, ale nie kliknęła na żadne wezwanie do działania, możesz skonfigurować pop-up z możliwością pobrania treści związanej z artykułem, aby pojawił się w momencie, gdy użytkownik zamierza zamknąć kartę.

Pamiętaj, aby projektować je zarówno dla wersji mobilnej, jak i desktopowej, i zawsze przestrzegając zaleceń Google, aby ta praktyka nie wpływała negatywnie na SEO ani na doświadczenie użytkownika. Na przykład algorytm Google karze strony, które mają pop-upy, uniemożliwiające poprawne wyświetlanie treści.

4. Slider

Slider to element, który zazwyczaj umieszcza się na stronie głównej bloga i który pozwala wizualnie wyświetlać artykuły i/lub treści do pobrania, które chcesz wyróżnić. Strona główna bloga zazwyczaj jest jedną z najczęściej odwiedzanych stron, więc może to być bardzo dobra opcja do zwiększenia pozyskiwania leadów.

Jakie dane prosić w formularzach

Teraz, gdy dotarliśmy do końca tego postu, zamykamy z ważnym pytaniem dotyczącym generowania leadów: jakie dane mogę prosić użytkowników?

Tak naprawdę zasada jest bardzo prosta: im więcej wartości oferujesz swoją treścią, tym więcej danych możesz prosić i tym lepiej poznasz użytkownika. Na przykład, studia przypadków zazwyczaj dostarczają dużo wartości i zazwyczaj są pobierane przez leady, które są zaawansowane w procesie zakupu. Dlatego w ich przypadku możesz prosić o więcej danych niż w przypadku e-booka czy porównania.

W każdym przypadku, podstawowe dane, które należy prosić w zamian za jakiekolwiek treści do pobrania, to imię i nazwisko, e-mail oraz informacje, które pozwolą Ci szybko ocenić, czy rejestracja pochodzi od Twojego buyer persona, czy nie.

Wnioski dotyczące pomysłów na bloga firmowego

Mam nadzieję, że te 15 pomysłów na bloga pomoże Ci osiągnąć Twoje cele i poprawić wyniki. Jeśli uważasz, że potrzebujesz więcej pomocy, nie wahaj się skontaktować z nami, aby Twój blog firmowy mógł w pełni rozwinąć skrzydła.