SEO_SEA

W Google każdej minucie pojawiają się dziesiątki tysięcy wyszukiwań. Osoby, które szukają odpowiedzi na swoje pytania, produktów lub usług, są ich autorami. Twoja firma z pewnością chce znaleźć się wśród wyników wyszukiwania dla słów kluczowych istotnych z Twojego punktu widzenia. Możesz to osiągnąć na dwa sposoby: organicznie (SEO) lub płatnie (SEA). Co oznaczają te pojęcia i na które z nich warto postawić jako przedstawiciel biznesu?

Co to jest SEO?

SEO to skrót od angielskiego terminu „Search Engine Optimization” – czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Odnosi się to do wyników wyszukiwania w Google, które są bezpłatne i organiczne. Aby osiągnąć wysoką pozycję dla określonych fraz kluczowych w sposób naturalny, potrzebna jest odpowiednia kombinacja techniki, treści i strategii.

Co to jest SEA?

Natomiast SEA oznacza reklamę w wyszukiwarkach internetowych i dotyczy płatnych reklam w Google. W wynikach wyszukiwania są one zawsze oznaczone przez słowo „reklama” przed adresem strony internetowej. Przez Google Ads można licytować pieniądze za określone słowa kluczowe. Na podstawie konkurencji, trafności i budżetu, wyszukiwarka decyduje, które reklamy zostaną wyświetlone. Wyświetlanie jest bezpłatne, natomiast płacisz tylko w przypadku, gdy ktoś kliknie na Twoją stronę internetową.

Największe różnice między SEO a SEA

SEO oraz SEA dotyczą obu sposobów bycia widocznym w Google na określone zapytania wyszukiwania. Jednakże, są one całkowicie różne. Największe różnice są omówione poniżej.

Darmowe kontra płatne

Największą różnicą jest oczywiście to, że pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania jest darmowe. Płatna reklama kosztuje Cię pieniądze, gdy ktoś kliknie na Twoją stronę internetową. To jednak nie oznacza, że SEO jest bezpłatne. Potrzebny jest budżet lub nakład godzin, aby zapewnić sobie wysoką pozycję na ważnych słowach kluczowych w Google.

Krótkoterminowe oraz długoterminowe

Gdy Twoje płatne reklamy są gotowe i weryfikujesz metodę płatności w Google Ads, Twoja strona internetowa może być wyświetlana w wynikach wyszukiwania. W ciągu kilku minut za pomocą SEA możesz więc już być widoczny na ważnych słowach kluczowych. Jeśli wszystko jest dobrze skonfigurowane, może to prowadzić do konwersji, takich jak sprzedaż lub zapytania o kontakt. Jednak gdy Twoje kampanie zostaną wstrzymane lub budżet zostanie zmniejszony, znikasz z wyników wyszukiwania. SEO wymaga więcej czasu. To może zająć kilka tygodni lub miesięcy, zanim zobaczysz efekty. Jednak gdy już osiągniesz wysoką pozycję, będziesz na niej dłużej i będziesz mógł dłużej cieszyć się jej korzyściami.

Pozycja w wyszukiwanych

Płatne wyniki wyszukiwania często znajdują się na górze i na dole strony wyników wyszukiwania w Google. Zazwyczaj znajduje się tam 3-4 reklamy, po których następuje kilka organicznych wyników i zakończenie z kolejnymi 2 lub 3 reklamami. Pozycja 1 w organicznych wynikach nie oznacza więc, że jesteś na górze dla określonych zapytań wyszukiwania, ponieważ może się okazać, że nadal są tam reklamy. Dlatego użytkownik musi czasem przewinąć stronę, zanim zobaczy Twoją stronę internetową. Nie wszystkie zapytania wyszukiwania wyświetlają reklamy. To zależy od ilości firm, które licytują na określone słowa kluczowe i ile mają do dyspozycji budżetu.

Śledzenie wyników

Określenie, czy inwestycja w SEO czy SEA przynosi owoce, jest dla wyników organicznych trudniejsze niż dla wyników płatnych. W Google Ads łatwo zobaczyć, ile budżetu zostało wydane i ile to kosztowało, a także ile wyświetleń, kliknięć i konwersji przyniosło. Porównuje się koszty budżetu reklamowego z kosztami wsparcia i optymalizacji miesięcznej przez agencję marketingową lub pracownika ds. marketingu online z korzyściami z różnych kampanii, aby szybko zobaczyć, czy nakłady są opłacalne i czy zyski są dobre.

W przypadku SEO mamy mniej do czynienia z określonymi budżetami i korzyściami. W wielu przypadkach chodzi głównie o nakłady godzinowe specjalisty SEO i projektantów stron internetowych. Wyniki nie są tak szybko widoczne, więc trudno jest porównać koszty i korzyści między sobą.

Połączenie SEO i SEA

Często otrzymujemy pytanie, czy lepiej zainwestować w SEO czy w SEA. Proste odpowiedzi na to pytanie nie ma. To całkowicie zależy od Twojego budżetu, jak wiele czasu chcesz (lub agencja chce) na to poświęcić i jak szybko chcesz być na szczycie. Wręcz przeciwnie, często zalecamy korzystanie z obu narzędzi jednocześnie. Daje to wiele korzyści.

Zrozumienie wyszukiwanych terminów

Pierwszą dużą zaletą synergii między strategią SEO i SEA jest wzajemne ich wzmacnianie poprzez odkrywanie i rozwijanie istotnych słów kluczowych. SEO i Google Search Console pozwalają nam zobaczyć, na jakich słowach kluczowych Twoja firma już się pojawia i jaką ma tam średnią pozycję. Dla każdego słowa kluczowego możemy przejrzeć, jak wysoki jest współczynnik konwersji. Okazuje się, że pewne słowo kluczowe osiąga bardzo dobry wynik w współczynniku konwersji, ale Twoja pozycja jest jeszcze średnio zbyt niska, aby zwrócić uwagę? Wtedy możesz bardzo szybko i łatwo uruchomić kampanię wokół tego słowa kluczowego na płatnej drodze, aby szybko generować więcej konwersji.

W drugą stronę działa to oczywiście tak samo. W statystykach Google Ads możemy zobaczyć, które płatne reklamy i słowa kluczowe często prowadzą do konwersji, ale ich koszty są dość wysokie. Poprzez korzystanie z tych słów kluczowych w sposób organiczny, możesz z czasem zacząć redukować koszty reklam. Ponieważ stajesz się również lepiej widoczny w wyszukiwarce na tych zapytaniach.

Testowanie słów kluczowych

Zarówno strategia SEO, jak i SEA, zaczyna się od przeprowadzenia badania słów kluczowych oraz ustalenia najważniejszych z nich. Jednakże, z biegiem czasu, mogą pojawić się zmiany w koncentracji na konkretne aspekty działalności firmy i zacznie zależeć Ci na pojawieniu się na wynikach wyszukiwania związanych z nowymi słowami kluczowymi. Nie wiesz jednak, czy te nowe słowa kluczowe rzeczywiście przyniosą konwersje i czy warto w nie inwestować. Dzięki SEA możesz szybko i łatwo wydać niewielki budżet na pojawienie się w wynikach wyszukiwania dla tych słów kluczowych. Następnie, obserwując dokładnie dane, zobaczysz, ile kliknięć i konwersji przyniosło Ci to podejście. W zależności od wyników, możesz podjąć decyzję, czy warto zainwestować w te słowa kluczowe na dłuższą metę, czyli poprzez SEO.

Ludzie świadomie decydują, czy chcą oglądać reklamy

Z badań wynika, że część użytkowników Google klika lub nie klika na reklamy. Niektórzy automatycznie klikają na pierwszy wynik, bez względu na to, czy jest to reklama, czy nie. Inni z kolei zawsze omijają reklamy. Dlatego posiadanie widoczności zarówno w płatnym, jak i organicznym wyniku wyszukiwania niesie ze sobą korzyści, których osobno nie mogą zapewnić SEO i SEA, ponieważ uwzględnia się obu typów użytkowników.

Popraw swój CTR

Click-through-rate (CTR), czyli wskaźnik klikalności, czyli procent ludzi, którzy widzą Twoją stronę internetową i faktycznie na nią klikają, jest ważnym wskaźnikiem dla Google, aby wyświetlać Twoją stronę w wynikach organicznych. Jednakże jest to trudne do przetestowania i poprawienia, ponieważ nie jest łatwo zobaczyć, co działa, a co nie w tytule i metaopisie. Poprzez sprytnie wykorzystanie kampanii SEA, można to jednak przetestować i ostatecznie dostosować do wyników organicznych. Na przykład, poprzez korzystanie z responsywnych reklam wyszukiwania. Dzięki nim, dajesz Google różne nagłówki, tytuły i opisy Twojej strony lub strony docelowej. Google sam, na podstawie algorytmu, ocenia, która kombinacja tych elementów przyniesie najwyższy wskaźnik klikalności. Te informacje można oczywiście wykorzystać do optymalizacji tytułu i opisu wyników organicznych, co z kolei zwiększy CTR.

Wprowadź nowe słowa kluczowe

Często zauważamy, że firmy wpadają w pułapki związane z ich aktualnymi słowami kluczowymi. Na początku ustalasz swoje słowa kluczowe i z nimi pracujesz. Jednak zawsze jest to Twoje własne wyobrażenie o rzeczywistości i nigdy nie będzie całkowicie zgodne z tym, jak wygląda świat na zewnątrz. Być może ludzie szukają słów kluczowych, o których w ogóle nie myślałeś. Może istnieją słowa kluczowe, na które chcesz skoncentrować się w swojej strategii SEO, ale o których nie wiesz teraz nic. Bardzo łatwym sposobem na przetestowanie tego jest stworzenie kampanii Dynamic Search Ad (DSA). Nie wybierasz sam słów kluczowych ani nie tworzysz sam reklam w Google Ads, ale zostawiasz wszystko Google. Podajesz tylko adresy URL swojej witryny, które chcesz pokazać. Google sam przeszukuje stronę internetową w poszukiwaniu słów kluczowych i porównuje je z ogromną ilością danych, jakie posiadają na temat ruchu wyszukiwania. Po pewnym czasie możesz przejrzeć te wyszukiwania i określić, które są związane z Twoją firmą i produktami lub usługami. Daje to Ci kolejny impuls do dalszej optymalizacji strategii SEO i budowania większej autorytetu w Internecie.

Potrzebujesz pomocy z SEO i SEA?

Jak już zostało wspomniane w tym artykule, SEO i SEA są obecnie nierozerwalnie ze sobą związane. Obie dziedziny są kluczowe dla osiągnięcia dobrej widoczności i posiadają swoje własne zalety i wady. Poprzez dokładne dopasowanie tych dwóch metod oraz wykorzystanie informacji z obu stron do swojej strategii marketingowej online, można osiągnąć znacznie większe korzyści z inwestycji w ten obszar. Agencja marketingowa może pomóc w identyfikacji i optymalizacji Twojego wykorzystania SEO i SEA. Jeśli masz jakieś pytania w tej sprawie lub jesteś zainteresowany naszą pomocą, nie wahaj się skontaktować z nami!

Stwórz z nami nowoczesną stronę internetową