Kolo kolorow

Kolor jest najpotężniejszym narzędziem dla projektanta – i zarazem najbardziej wszechstronnym. Oto 18 kombinacji kolorów, które mogą zainspirować Twój projekt strony www.

Wpływ koloru na wrażenia użytkownika.

Kolor wywołuje emocje. Ma wpływ na nasze postrzeganie – inspirując reakcje, podświadome lub świadome, w ludzkim mózgu. Z 16,8 milionami kolorów do wyboru, opcje schematów kolorów dla Twojego projektu logo, strony internetowej lub marki są praktycznie nieskończone. Poniżej przedstawiamy 20 najlepszych kombinacji kolorów, które mogą zainspirować Twoją stronę internetową.

Teoria koloru i koło barw.

Posiadanie wiedzy zarówno na temat teorii koloru, jak i koła barw pozwala zrozumieć, dlaczego niektóre kombinacje kolorów tak dobrze ze sobą współpracują. Teoria koloru wpływa na psychologię koloru, która bada, jak nasz mózg postrzega kolory.

Teoria koloru.

Badania wykazały, że kolor ma psychologiczny wpływ na ludzkie zachowanie i myślenie. Dla artystów i projektantów teoria koloru to zbiór reguł i wytycznych, którymi projektanci posługują się, aby komunikować się z użytkownikami za pomocą atrakcyjnych schematów kolorów.

Koło kolorów.

Część tych zasad i wytycznych tworzy koło kolorów — zaprojektowane przez Sir Isaaca Newtona w 1666 roku. Newton dogłębnie rozumiał, w jaki sposób kolor jest definiowany przez ludzką percepcję i jak łączy się, tworząc przyciągające wzrok kombinacje, w wyniku czego stworzył podstawowe, drugorzędne i trzeciorzędowe kategoryzacje kolorów:

Kolory podstawowe: czerwony, żółty, niebieski

Kolory drugorzędne: pomarańczowy, zielony, fioletowy (utworzone przez zmieszanie kolorów podstawowych)

Kolory trzeciorzędowe: czerwono-pomarańczowy, żółto-pomarańczowy, żółto-zielony, niebiesko-zielony, niebiesko-fioletowy, czerwono-fioletowy (utworzone przez zmieszanie kolorów podstawowych i drugorzędnych)

Nasz związek z kolorami w sensie psychologicznym w całym społeczeństwie jest tym, co nadaje kolorowi znaczenie. I właśnie to znaczenie odpowiada za kultowy i odnoszący sukcesy branding — jak czerwień i biel dla Coca-Coli.

Kombinacje kolorów uzupełniających, znajdują się po przeciwnych stronach koła kolorów. Połączenie tych kolorów daje efekt wysokiego kontrastu i przykuwa wzrok. Przykłady: czerwony i zielony, żółty i fioletowy, pomarańczowy i niebieski.

Kombinacje kolorów od dwóch do pięciu kolorów, które znajdują się obok siebie na kole kolorów. Te kombinacje które tworzą wrażenie równowagi i harmonii. Zazwyczaj jeden z tych kolorów znajduje się w tle, a drugi, bardziej dominujący, na pierwszym planie. Przykłady: żółty, żółto-zielony i zielony; fioletowy, czerwono-fioletowy i czerwony; czerwony, czerwono-pomarańczowy i pomarańczowy; niebieski, niebiesko-fioletowy i fioletowy.

Triadyczne kombinacje kolorów są rozmieszczone równomiernie w całym kole kolorów i wydają się być bardziej nasycone lub żywe. Ta kombinacja kolorów jest zazwyczaj dynamiczna, tworząc harmonijny kontrast wizualny, który pojawia się po połączeniu. Utwórz trójkąt na kole kolorów znajdziesz swoje 3 triady kolorów. Przykłady: czerwony, żółty i niebieski; zielony, pomarańczowy i niebiesko-fioletowy; czerwono-pomarańczowy, żółto-zielony i niebiesko-fioletowy.

Zrozumienie uniwersalnego postrzegania i związków kolorów jest kluczem do bycia wielkim artystą lub projektantem. Warto przeprowadzić więcej badań na temat koła kolorów, aby jeszcze bardziej umocnić swoje zrozumienie zarówno sztuki, jak i nauki o kolorze.


Poniżej 18 pięknych kombinacji kolorów, które mogą zainspirować Twój projekt strony internetowej.

Limonkowa zieleń i błękit

1. Limonkowa zieleń i elektryzujący błękit

Jasna zieleń limonki i elektryczna niebieskość przekazują energię i młodość. Kiedy są połączone, te dwa jasne kolory szczególnie dobrze sprawdzają się w projektowaniu logotypów i w modzie.

Czerwony i żółty

2. Czerwony i żółty

Następnie na liście znajduje się odważne i żywe połączenie kolorów, czerwonego i żółtego. To dopełniające się połączenie kolorów jest ucieleśnieniem radości. Przemyśl to klasyczne zestawienie kolorów ketchupu i musztardy.

Czarny i żółty

3. Czarny i żółty

Czarny i żółty to jedna z najczęściej stosowanych kombinacji kolorów. Te dwa kolory wspaniale uzupełniają się ze względu na ich duży kontrast. Ta kombinacja doskonale sprawdzi się przy projektowaniu logo lub etykiety produktu markowego.

Niebieski i różowy

4. Niebieski i różowy

Połączenie niebieskiego i różowego tworzy ładną równowagę. Różowy często ma delikatny, pastelowy wygląd kojarzący się z wiosną, niebieski ma w sobie nutę dojrzałości, tworząc dualizm w połączeniu kolorów.

Królewski błękit i brzoskwinia​

5. Królewski błękit i brzoskwinia

Modna kombinacja kolorów, królewski błękit i brzoskwiniowy. Te dwa kolory tworzą połączenie triadowe, w którym królewski błękit tworzy odważne wrażenie, idealnie zrównoważone z zabawnością brzoskwiniowego odcienia. Ta kombinacja kolorów jest idealna do projektowania logo lub jako kolory akcentowe dla szablonu strony internetowej lub projektu.

Lawenda i turkusowy

6. Lawenda i turkusowy

Lawendowy i turkusowy to klasyczne połączenie kolorów, idealne dla wszystkich, którzy cenią estetykę. Ta dojrzała, ale jednocześnie zabawna kombinacja często jest stosowana w produktach dla niemowląt, skierowanych do rodziców, częściowo ze względu na ich harmonijny i naturalny charakter.

Wiśniowa czerwień i biały

7. Wiśniowa czerwień i biały

Ciemnoczerwony i biały to połączenie naprawdę klasyczne. Ta kombinacja kolorów daje wspaniały dualizm i dobrze sprawdza się zarówno w cyfrowych, jak i drukowanych mediach.

Niebiesko-biały

8. Niebieski i biały

Kolejnym klasycznym połączeniem kolorów, znanym z jego dualizmu, jest jasny błękit i biel. Ta spokojna kombinacja kolorów przekazuje łatwość i wiarygodność, wywołując uczucie patrzenia na niebo w słoneczny poranek. Jasny błękit i biel są idealnym połączeniem kolorów w branżach opieki zdrowotnej, opieki nad dziećmi lub organizacjach non-profit.

Brzoskwinia i pomarańcza

9. Gorący róż i cyjankowy

Cyjan może być trudnym odcieniem niebieskiego do połączenia, ale połączenie gorącego różu i cyjanu naprawdę działa. Te jaskrawe, o dużym kontraście kolory wcielają w siebie podekscytowanie, które jest idealne dla alternatywnych podejść do bardziej zabawnych marek.

Brzoskwinia i pomarańcza

10. Brzoskwinia i pomarańcza

Brzoskwinia i pomarańcza tworzą analogiczną kombinację kolorów. Balans tych dwóch kolorów jest być może ich najlepszą cechą – dzięki czemu są idealnymi kolorami dla marek związanych z stylem życia, wydarzeniami lub designem wnętrz.

Jasnoniebieski i ciemnoniebieski​

11. Jasnoniebieski i ciemnoniebieski

Połączenie jasnego i ciemnego niebieskiego koloru jest godne uwagi. Ta monochromatyczna para kolorów inspiruje profesjonalizm i zaufanie – co czyni ją idealną dla agencji ubezpieczeniowych lub bankowych.

Błękit nieba i róż

12. Błękit nieba i róż

Następnie mamy ukochany klasyk – jasny błękit i gumowy róż. Zabawny i jasny róż w połączeniu z chłodnym i radosnym jasnym błękitem przekazuje radosne i zdrowe odczucia młodzieńczej radości. Ta kombinacja kolorów jest idealna dla marek związanych z rodzicielstwem, logo opieki nad dziećmi lub produktów, modnych ubrań lub zabawek dla dzieci.

Róż i neonowa zieleń​

13. Róż i neonowa zieleń

Kolejna kombinacja kolorów o wysokiej energii na naszej liście to jasny, odważny i krzykliwy róż i neonowa zieleń. Podobnie jak w przypadku gorącego różu i cyjanu, róż i neonowa zieleń tworzą energiczny nastrój, co sprawia, że są idealne dla mody lub awangardy.

Wiśniowa czerwień i róż​

14. Wiśniowa czerwień i róż

Wiśniowa czerwień i róż gumowy, tworzą zabawną kombinację kolorów. Ta kombinacja tworzy zaskakujący i wspaniały kontrast, co jest świetne dla śmiałego projektowania produktów lub logo.

Zieleń lasu i zieleń mchu

15. Zieleń lasu i zieleń mchu

Te dwa różne odcienie zieleni, las i mchy, tworzą monochromatyczną schemat kolorów idealną dla organizacji non-profit, spółdzielni i start-upów związanych z zrównoważonym rozwojem. Te dwa różne kolory są naturalne i wprowadzające spokój, odzwierciedlając nasze relacje i postrzeganie świata zewnętrznego i natury.

Zielony i biały

16. Zielony i biały

Podobnie jak w przypadku zieleni lasu i mchu, zieleń z bielą wywołuje naturalne i uspokajające odczucia, ale w bardziej świeży i orzeźwiający sposób. Są one dobrymi kolorami tła dla bardziej holistycznych, minimalistycznych lub naturalnych marek.

Żółty i zielony​

17. Żółty i zielony

Żółty i zieleń to gustowne połączenie kolorów. Ta kombinacja kolorów doskonale sprawdzi się w projektach logo, opakowaniach dla firm skupiających się na naturze, takich jak szkółki roślin.

Królewski niebieski i jasnożółty

18. Królewski niebieski i jasnożółty

Kolorowa kombinacja królewskiej niebieskości i bladego żółtego tworzy połączenie, które jest zarówno profesjonalne, jak i przyjemne dla oka. Głęboka i mocna niebieskość w połączeniu z radosnym, pastelowym żółtym komunikuje stabilność, bezpieczeństwo i godność zaufania, co czyni je idealnymi kolorami marki dla branż bankowej, fitnes i ubezpieczeniowej.