search-engine-optimization

Optymalizacja zawartości strony pod SEO ma na celu dobrą widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Działanie ma zapewnić Twojej witrynie jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. W procesie tym istotną rolę odgrywa dobór właściwych słów kluczowych i ich odpowiednie wykorzystanie w tekście. Oprócz nich jest jednak jeszcze wiele innych elementów wpływających na optymalizację SEO.

Słowa kluczowe w procesie optymalizacji SEO

Słowa kluczowe odgrywają jedną z najważniejszych ról w optymalizacji SEO. Określenie „słowa kluczowe” dotyczy wyrazów oraz fraz najczęściej wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę podczas poszukiwania usług, towarów o informacji. Wybrane do pozycjonowania słowa kluczowe nie mogą być zbyt ogólne. Aby osiągnąć oczekiwane efekty optymalizacji, słowa te powinny zostać umieszczone w tytule i treści strony, opisie, nagłówkach, adresie URL, meta tagach, a także linkach wewnętrznych i zewnętrznych.

Tytuł strony w optymalizacji SEO

Tytuł strony internetowej powinien zawierać słowa kluczowe, lub jedno słowo, oddające tematykę strony. Należy powstrzymać się od nadużywania słów kluczowych – ich nadmiar w tak krótkim tekście może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. Na proces pozycjonowania wpływa długość tytułu – zalecane jest tworzenie nazw zwięzłych o długości do ok. 60 znaków. Pewne powiedzenie nakazuje, żeby nie oceniać książki po okładce, ale praktyka w przestrzeni internetowej jest niestety inna. To od tytułu Twojej strony w dużej mierze zależy, czy internauci zdecydują się ją odwiedzić. Aby tak się stało, musi on zainteresować. Ponadto należy unikać powielania istniejących już tytułów stron internetowych. Każda strona jak i jej podstrony powinny posiadać własną unikalną nazwę.

Nagłówki tekstu a optymalizacja SEO

Aby tekst był chętnie czytany przez użytkowników i zyskał uznanie robotów Google, musi być przejrzysty i uporządkowany. Niezwykle istotna funkcja w optymalizacji przypada nagłówkom. Nagłówki dzielą tekst na mniejsze sekcje, czyniąc go łatwiejszym w odbiorze, i nawigują użytkownika po treści, informując, o czym jest dany fragment. Powinny być nie za długie i mieć naturalnie wplecione słowa kluczowe – odmienione, niestwarzające wrażenia upchanych na siłę. Rekomenduje się także, aby w miarę możliwości słowo kluczowe rozpoczynało nagłówek.

Opis strony internetowej

Opis strony internetowej, nazywany meta opisem, to krótka treść, która pojawia się w wynikach wyszukiwania zaraz po tytule strony. Na jej podstawie użytkownik również oceni, czy jest zainteresowany wizytą na Twojej stronie. Opis stanowi w pewnym sensie reprezentację strony w Google. Ma być przyciągający, zrozumiały dla odbiorcy, wyposażony w trafne słowa kluczowe i nie za długi. Aktualnie szacuje się, że meta opis powinien liczyć ok. 150 znaków ze spacjami.

Meta tagi a optymalizacja SEO

Meta tagi to zawarte w kodzie HTML znaczniki służące do ustalenia zawartości strony. Z punktu widzenia użytkowników są nieznaczące, ale ważne dla wyszukiwarek. Umieszczane w nich informacje mają pomóc robotom w identyfikacji i porządkowaniu strony. Meta tagi będą miały pozytywny wpływ na optymalizację, gdy znajdą się w nich określające zawartość strony dokładne słowa kluczowe.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Głównym celem stosowania linków wewnętrznych jest usprawnienie poruszania się pomiędzy podstronami na stronie internetowej. Linki odgrywają jednak istotną  rolę w procesie optymalizacji. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu wyszukiwarki internetowe wiedzą, jakie treści są dla strony ważne, co pozwala im na jej właściwą indeksację. Aby linkowanie było skuteczne, linki powinny zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe i zostać wplecione do treści w sposób naturalny.

Linki zewnętrzne przekierowują do innych stron internetowych. Przyczyniają się do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania i budują jej wiarygodność. W linkach zewnętrznych umieszczaj strony, które są w jakiś sposób powiązane tematycznie z Twoją stroną. Aby Twoja firma była postrzegana jako profesjonalna, linki powinny odsyłać tylko do wiarygodnych, rzetelnych źródeł. Podobnie jak w przypadku linków wewnętrznych nie mogą one wyglądać sztucznie.

Wykorzystanie treści w optymalizacji SEO

Warto tworzyć oryginalne treści, odpowiadać na pytania użytkowników i rozwiewać ich wątpliwości. Nie kopiuj tekstów z innych stron! Przygotuj autorskie, najlepiej zawierające informacje, których odbiorcy nie znajdą u konkurencji. Pewnie domyślasz się już także, że koniecznym elementem treści są dobrane w oparciu o najczęstsze wyniki wyszukiwania i wprowadzone w naturalny sposób słowa kluczowe. Stan wiedzy w wielu branżach, przepisy prawa, jak i podstawowe dane o firmie mogą ulegać dość szybkim zmianom. Aby umożliwić użytkownikom ciągły dostęp do aktualnych informacji, potrzebna jest aktualizacja treści. Na strony, których zawartość jest odświeżana, przychylnie patrzą też roboty Google.

Optymalizacja grafik pod SEO

Zdjęcia i grafiki są kolejnym elementem, który odgrywa rolę w procesie optymalizacji. Obrazy muszą być tematycznie powiązane z tekstami na stronie, a nazwa pliku graficznego nie powinna być przypadkowa. Ma odnosić się do tego, co jest przedstawione na zdjęciu. Zatem także tu – w nazwie obrazu – pojawiają się wspominane już słowa kluczowe. Stanowią one część meta danych, czyli danych  o obrazach. Obrazy muszą mieć odpowiednią rozdzielczość i rozmiar. Duże zdjęcia być może dobrze się prezentują, ale mogą źle wpływać na tempo wczytywania strony. Dlatego odpowiednim rozwiązaniem jest kompresja obrazów, czyli zmniejszenie ich rozmiaru przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości.

Adres URL a SEO

Adres URL (ang. Universal Resource Locator) to opis strony internetowej tworzony na potrzeby wyszukiwarki, ale także użytkowników, pozwalający na jej identyfikację w sieci. Adres URL powinien cechować się prostotą, zwięzłością, być czytelny i zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Zaleca się oddzielanie separatorami kolejnych wyrazów oraz niestosowanie wielkich liter. Poza tym należy ograniczyć ilość parametrów w zapisie adresu oraz unikać znaków specjalnych.

Komentarze użytkowników w optymalizacji SEO

Nie tylko Ty i osoby współpracujące z Tobą mogą mieć wpływ na optymalizację strony. Warto dodać sekcję komentarzy i umożliwić odbiorcom uczestnictwo w tym procesie. Pozytywnie na widoczność strony wpływają komentarze odnoszące się do jej zawartości. Trzeba jednak liczyć się z tym, że nie wszyscy użytkownicy będą dodawać merytoryczne komentarze na temat udostępnianych treści, usług czy produktów. Spam, wpisy zupełnie odbiegające od tematyki mogą tylko pogorszyć pozycję strony w wyszukiwarkach! Aby do tego nie doszło, konieczna będzie moderacja komentarzy i usuwanie tych niepożądanych.

Stwórz z nami nowoczesną stronę internetową