UX

Projektowanie UX stało się niezbędne dla sukcesu strony internetowej w ciągu ostatniej dekady. Wraz z przeniesieniem się populacji światowej do sieci, szeroko zakrojona cyfrowa transformacja sprawiła, że przeciętny konsument jest obecnie bardziej aktywny niż kiedykolwiek wcześniej. Wymagania dotyczące uproszczonej ścieżki od strony docelowej do koszyka zakupowego stawiają przed marketerami wyzwania związane z projektowaniem stron internetowych.

Zgodnie z ekspertami z Forbesa, obecny zwrot z inwestycji w udane projektowanie UX wynosi aż 9900%. Wkraczając w rok 2023, strategia skupiona na UX/UI staje się kluczowa, jeśli marki chcą zobaczyć więcej zaangażowania i wzrostu konwersji wśród swoich konkurentów.

Od priorytetów personalizacji po optymalizację interfejsu mobilnego, warto omówić znaczenie projektowania UX w 2023 roku i przedstawić pięć trendów projektowania stron internetowych, których powinni przestrzegać marketerzy w nadchodzącym roku.

Dlaczego wrażenia użytkownika są ważne?

Doświadczenie użytkownika jest niezbędnym elementem każdej kampanii marketingowej. Choć nowoczesne, wciągające taktyki przyczyniły się do sukcesu kampanii konsumenckich w ostatnich latach, odwieczne powiedzenie „klient ma zawsze rację” pozostaje w centrum każdej udanej strategii.
 
Nowocześni marketerzy uważają doświadczenie użytkownika za siłę napędową sukcesu konwersji. Priorytetowe traktowanie wymagań i potrzeb demograficznych podczas projektowania kampanii jest kluczem do utrzymania wysokiego zaangażowania i stabilnej retencji klientów.
 
W 2018 roku badanie przeprowadzone przez firmę Forrester podkreśliło nieskończone korzyści wynikające z priorytetowego traktowania doświadczenia użytkownika w ramach kampanii. Optymalizacja UX/UI zmniejszyła zmianę marki o 15%, jednocześnie zwiększając pozytywną opinię konsumentów o 16%.
 
Chociaż dzisiejsze strategie doświadczenia użytkownika są w dużej mierze zdigitalizowane, ich filozofia pozostaje niezmienna. Konsumenci, którzy zamieniają sklepy stacjonarne na sklepy internetowe, wciąż oczekują, że marki zapewnią im łatwą dostępność oraz spersonalizowaną podróż, która zachęci ich do powrotu.
 

Jak więc marketerzy mogą zagwarantować, że ich taktyki UX są na odpowiednim poziomie w konkurencyjnej online’owej arenie? Aby pozostać krokiem przed konkurencją w 2023 roku, warto zapoznać się z omawianymi przez nas trendami UX, które naszym zdaniem będą dominować w sektorze e-commerce w przyszłym roku.

5 strategii UX, które marketerzy powinni przyjąć w 2023 r

W efekcie e-commerce boomu, zoptymalizowany projekt strony internetowej stał się kluczowym elementem skutecznej strategii doświadczenia użytkownika. Dla marketerów, którzy pragną osiągnąć wysoką pozycję w 2023 roku, nadszedł czas na zmianę strategii i przyjęcie nowych taktyk UX, opartych na badaniach UX, które skłonią konsumentów do klikania. Przyjrzyjmy się bliżej pięciu najważniejszym trendom projektowania UX na nadchodzący rok i zobaczmy, jak możemy je wdrożyć w kolejną kampanię.

1. Personalizacja

Czy wiesz, że aż 74% konsumentów twierdzi, że odmawia interakcji ze stroną internetową, która nie jest spersonalizowana? Oprócz utrzymywania innowacyjnych trików projektowych, kluczem do zachęcania konsumentów do klikania jest sprawienie, aby czuli się oni docenieni podczas swojej wizyty na stronie. Nowe statystyki ze strony Monetate pokazały, że firmy, które stosują spersonalizowaną strategię strony, mogą zobaczyć wzrost sprzedaży o 19% tylko w ciągu przyszłego roku.
 
Klienci teraz oczekują więcej od marek internetowych na skutek cyfrowej zmiany w wyniku pandemii. Każdy rok przynosi nowy zestaw wymagań związanych z dostępnością, interaktywnością i zaangażowaniem od nowo aktywnej publiczności online. Aby zachować przewagę konkurencyjną, marketerzy muszą ciężko pracować, aby spersonalizować zawartość witryny dla użytkowników z różnymi zdolnościami i wymaganiami.
 

Airbnb stanowi doskonały przykład personalizacji strony. Serwis wynajmu wakacyjnego wykorzystuje szeroki wachlarz danych pierwszej i trzeciej strony, aby opracować inteligentny algorytm skoncentrowany na kliencie. Wykorzystuje on hipersonalizowaną stronę docelową dostosowaną do wcześniejszych wyszukiwań, pobytów i obecnej lokalizacji użytkownika, co zapewnia zwięzłą podróż od strony docelowej do idealnego miejsca na pobyt. W badaniu Kibo aż 85% respondentów stwierdziło, że spersonalizowana strona główna była kluczowym czynnikiem, który zachęcił ich do interakcji ze stroną po pandemii, co czyni ją istotnym punktem skupienia na UX dla przyszłych kampanii.

2. Zwiększona optymalizacja mobilna

Covid-19 znacząco zwiększył liczbę użytkowników urządzeń mobilnych na całym świecie. Z 54% ruchu w Google przypisywanego obecnie do urządzeń mobilnych, rok 2023 to czas, w którym konwersje mobilne stają się priorytetem w krajobrazie handlu elektronicznego. W świecie, który jest zdominowany przez najnowszą technologię smartfonów, konsumenci oczekują, że marki stworzą stronę internetową zaprojektowaną z myślą o przeglądaniu na urządzeniach mobilnych. Od struktury strony w orientacji pionowej po ulepszoną reakcję dotykową, użytkownicy oczekują, że strony mobilne będą szybko się ładować i szeroko dostępne na wielu urządzeniach smartfonów.
 
Wraz z tym, jak projektanci UX przesuwają się w kierunku przyszłości przyjaznej urządzeniom mobilnym, skupienie na optymalizacji dla smartfonów może przynieść nie tylko wzrost zadowolenia klientów. Algorytm rankingowy Google faworyzuje również strony nternetowe, które priorytetowo traktują dostępność na urządzeniach mobilnych. Marki, które poświęcą czas na stworzenie wersji mobilnej swojej strony internetowej, mają duże szanse na uzyskanie wyższego wyniku w rankingu SERP i pojawienie się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

3. Wizualizacja danych

Zwizualizowanie danych to kolejna, według przewidywań, wiodąca tendencja w projektowaniu UX w 2023 roku. Wiodący gracze online, tak jak Spotify i TikTok, zaczynają kreować nowe trendy w zakresie projektowania opartego na danych, co skłania marketerów do przekazywania informacji swoim klientom w sposób zachęcający ich do korzystania z doświadczeń opartych na danych. Istnieje wiele sposobów na tworzenie kreatywnych wizualizacji danych dla odbiorców, od treści wideo po interaktywne infografiki.
 
Klienci oczekują, że korzystanie ze strony internetowej lub aplikacji będzie łatwe i intuicyjne. Minimalistyczny, uporządkowany design ułatwia nawigację po stronie. Dlatego też, kiedy marketerzy muszą przekazać wiele informacji użytkownikom, obserwuje się trendy powojenne, które skłaniają ich do przedstawiania danych w innowacyjny sposób. Przykładem może być Spotify Wrapped, który prezentuje roczne podsumowanie najczęściej odtwarzanych przez użytkownika piosenek i artystów. Za pomocą interaktywnych infografik, specjalnie zaprojektowanych na potrzeby marki oraz ciekawych wizualizacji, Spotify dostarcza te dane użytkownikom w aplikacji i zachęca ich do sprawdzenia swoich wyników Wrapped. Osobisty sposób przekazywania danych jest kluczowy. W miarę jak użytkownicy stają się coraz bardziej zorientowani na doświadczenia wizualne online, włączenie wizualizacji danych do strategii UX jest niezbędne.
 
Można tworzyć wizualne treści tematyczne, wykorzystując szablony wideo i wysokowydajne infografiki z użyciem generatorów szablonów, takich jak Envato. Nie tylko to upraszcza estetykę projektowania strony, ale również ułatwia wizualizację danych i poprawia doświadczenie użytkownika. Wizualizacja danych może okazać się pomocna przy replikacji danych w celu poprawy wydajności strony internetowej i zapewnieniu spójności danych dla klientów.

4. Więcej mikrointerakcji

W 2023 roku doskonalenie strategii UX będzie polegało na zagłębianiu się w szczegóły. Aby stworzyć doświadczenie dla użytkownika, które przewyższy konkurencję, projektanci UX muszą rozważyć każdą, nawet najmniejszą interakcję na stronie. Te drobne szczegóły nazywane są mikrointerakcjami i polegają na informowaniu użytkownika o feedbacku, który otrzymuje po wykonaniu małej akcji, takiej jak kliknięcie lub przesunięcie na stronie internetowej.

Mikrointerakcje są świetnym sposobem na fizyczne prowadzenie użytkownika przez stronę, podkreślenie kluczowych obszarów do interakcji oraz dostarczenie informacji zwrotnej o poprawności lub błędności działania.

Badania pokazują, że mikrointerakcje budują lojalność użytkownika i mogą utrzymać zaangażowanie użytkowników na stronie przez dłuższy czas, gdyż otrzymują oni ciągłe zadowolenie z wykonanych działań. Od informacji dźwiękowych do podkreślenia przycisku – wprowadzenie różnych aktywatorów w projektowanie UX czyni doświadczenie bardziej interaktywnym dla użytkownika i zmniejsza współczynnik odrzuceń na stronie.

5. Optymalizacja SEO

Optymalizacja projektowania stron pod kątem UX jest ważna, ale w 2023 roku istotne będzie także optymalizowanie treści pod kątem SEO.

Wraz z rozwojem branży e-commerce od początku pandemii, pojawia się więcej konkurentów w wyszukiwarkach niż kiedykolwiek wcześniej. W 2023 roku nastąpi znacząca zmiana w kierunku rankingu opartego na UX, ponieważ Google priorytetowo traktuje strony internetowe, które zapewniają użytkownikom najlepsze doświadczenie.

Mając jeden wspólny cel, Google zaczął włączać do swojego algorytmu wiele metryk testów użytkowników, aby określić prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą cenić swoje doświadczenie na stronie internetowej.

Dlatego właśnie przyszedł czas na połączenie wysiłków projektantów UX i specjalistów SEO. Od optymalizacji usług copywritingowych po priorytetowe traktowanie szybkości ładowania stron, wszystkie aspekty witryny muszą być przyjazne dla Google, aby osiągnąć wysoką pozycję w rankingu.

W erze technologicznej, gdzie urządzenia smartfonów są ciągle rozwijane, projektowanie UX musi być elastyczne, aby pozostać dostępne dla wszystkich użytkowników online. Poświęcenie czasu na priorytetowe traktowanie optymalizacji mobilnej pozwoli zyskać przewagę nad konkurentami w wyścigu o utrzymanie wysokich wskaźników retencji.

Ci, którzy dysponują dobrze zaprojektowanym doświadczeniem użytkownika na stronie internetowej, z pewnością zobaczą zwrot z inwestycji oraz nową przewagę konkurencyjną w swojej niszy branżowej.