domeny

Zmiana nazwy domeny wydaje się być zadaniem prostym. Przynajmniej, jeśli nowa nazwa, którą masz na myśli, jest dostępna do rejestracji. Niemniej jednak, proces ten jest bardziej złożony niż wielu przedsiębiorców przypuszcza.

Istnieje wiele potencjalnych powodów, które mogą skłonić Cię do zmiany nazwy domeny. Często zmiana nazwy domeny wynika z decyzji biznesowej, takiej jak zmiana nazwy firmy w związku z przejęciem lub nawiązaniem nowej współpracy. Inne przyczyny to zmiana zakresu oferowanych usług lub asortymentu produktów, a także modyfikacja nazwy marki. Wszystkie te powody są uzasadnione, ponieważ zmiana nazwy domeny pozwala lepiej dopasować ją do obecnych i przyszłych celów, wizji oraz oferty.

Istnieje wiele różnych czynników i sytuacji, które mogą wymagać zmiany nazwy. Przykładowo, możliwe jest także zmienienie tylko nazwy domeny jednej z wielu stron, które posiadasz. Z przyjemnością udzielimy Ci informacji na temat aspektów, które powinieneś wziąć pod uwagę, aby uniknąć utraty przychodów wraz ze starą nazwą domeny.

Niektóre kwestie, które należy wziąć pod uwagę, to:

Wpływ na znajdowalność i widoczność

Wpływ na pozycjonowanie SEO może być ogromny, jeśli migracja SEO nie zostanie odpowiednio przeprowadzona. Prościej mówiąc, jeśli nie podejdziemy starannie do zmiany nazwy domeny, może to mieć poważny wpływ na widoczność naszej strony w internecie. Zmiana nazwy domeny wymaga solidnego podejścia, aby uniknąć negatywnych skutków. Warto jednak zaznaczyć, że nawet podczas poprawnie przeprowadzonej migracji SEO, wyszukiwarki muszą wykryć te zmiany, aby ponownie zindeksować naszą stronę lub sklep internetowy. W tym procesie kluczowe jest właściwe skonfigurowanie przekierowań 301 dla adresów URL naszej starej domeny na nową, zmienioną nazwę domeny. Dzięki temu możemy zachować jak najwięcej wartości SEO, którą udało nam się zgromadzić przy starej nazwie domeny.

Techniczny wpływ zmiany

Oprócz zbudowanego audytorium, odwiedzających i wpływu SEO, które chcesz uwzględnić w swoich rozważaniach, mogą również pojawić się przed Tobą wyzwania techniczne. Mowa tu zarówno o wewnętrznych, jak i zewnętrznych linkach prowadzących do Twojej strony internetowej lub sklepu internetowego. Ponadto, należy wziąć pod uwagę techniczne modyfikacje w konfiguracji witryny lub sklepu internetowego w środowisku hostingu. Licencje powiązane z Twoją nazwą domeny, integracje z partnerami współpracującymi oraz certyfikacja SSL – to tylko część kwestii, którą trzeba uwzględnić.

Poinformuj odwiedzających Twoją witrynę

Kiedy Twoja strona internetowa lub sklep online, działający pod konkretną nazwą domeny, zdobył znaczącą widownię, ważne jest, abyś to dokładnie przemyślał. Warto wcześniej zastanowić się, w jaki sposób poinformować swoją obecną publiczność o nadchodzącej zmianie nazwy. Pomóż im przystosować się do nowej nazwy i wprowadź ich w ten proces przejścia. Dzięki temu unikniesz późniejszych pytań oraz możliwych utrat zbudowanego już autorytetu. Możesz skonfigurować przekierowanie z dotychczasowego adresu URL na nową nazwę domeny. Jednak jeśli nagle zaskoczysz ich zupełnie inną nazwą, niż się spodziewają, istnieje duże ryzyko wysokiego wskaźnika odrzuceń. To byłoby szkoda!

Zdecydowałeś się na zmianę nazwy domeny?

Czy zdecydowałeś się wprowadzić zmiany w nazwie swojej domeny? Jeśli tak, istnieje kilka kroków, które trzeba podjąć. Poniżej bardziej szczegółowo omówię działania, jakie musisz podjąć podczas zmiany domeny w środowisku WordPress. Dodatkowo, chciałbym przedstawić kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę, aby uniknąć problemów w przyszłości.

Zmiana nazwy domeny w wordpress

Jeśli zdecydujesz się na zmianę domeny i chcesz to przeprowadzić na swojej stronie WordPress, oczywiście możesz to zrobić samodzielnie. W internecie znajdziesz wiele poradników i dokumentów, które opisują odpowiednie kroki. Niemniej jednak, często zdarza się, że pojawiają się pewne problemy. Dlatego zalecamy skorzystanie z usług specjalistów od WordPressa. Zwróć się do twórcy swojej strony lub dostawcy hostingu, aby dowiedzieć się, czy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby przeprowadzić tę operację prawidłowo. Zmiana domeny wymaga bowiem znacznie więcej niż jedynie dostosowanie adresu WordPressa (URL) i adresu witryny (URL) za pomocą ustawień.

Przekierowania w WordPressie

Upewnij się, że stara nazwa domeny przekierowuje użytkowników na nową nazwę domeny. Dotyczy to zarówno ruchu z prefiksem www, jak i bez niego. Te przekierowania zapewnią, że osoby, które wciąż korzystają z starej nazwy domeny, zostaną bezbłędnie przekierowane na nowy adres.

Certyfikat SSL

Planujesz przesiadkę na nową nazwę domeny lub zmianę dostawcy hostingu? W takim przypadku będziesz musiał się zająć swoim certyfikatem SSL. Certyfikat SSL jest przypisany do konkretnej nazwy domeny i służy do szyfrowania komunikacji między serwerem a przeglądarką użytkownika. Gdy zmieniasz nazwę domeny, zmienia się także tożsamość Twojej strony internetowej, co oznacza, że obecny certyfikat SSL przestaje być ważny. Ten certyfikat również traci ważność, gdy przenosisz się do innego dostawcy hostingu. Jest to związane z serwerem, na którym działa Twoja strona. Jeśli nie zwrócisz na to należytej uwagi, Twoja witryna nie będzie należycie zabezpieczona, co może prowadzić do pojawienia się problemów w przyszłości.

Obrazy i linki wewnętrzne w WordPress

W ramach WordPressa cała zawartość posiada swoje własne wewnętrzne linki, w których zawarta jest nazwa Twojej domeny. Upewnij się, że wszystkie linki zostaną dostosowane, zawierając w sobie nową nazwę domeny. Wielokrotnie dokonuje się tego za pomocą wtyczki lub skryptu, w którym przeprowadza się akcję wyszukaj i zamień. Ta operacja wymaga staranności oraz kontroli. Tylko w ten sposób można uniknąć pojawienia się błędów. Jeśli zadanie to nie zostanie wykonane poprawnie, obrazy mogą całkowicie zniknąć z Twoich stron internetowych, w zależności od używanej przeglądarki, lub mogą zostać zastąpione przez szary obszar z krzyżykiem.

Linki zewnętrzne

Przejrzyj zewnętrzne odnośniki prowadzące do Twojej starej nazwy domeny. Te odwołania nazywane są również backlinkami. Muszą one zostać dostosowane do nowej nazwy domeny i struktury adresów URL. Oczywiście, istnieje możliwość obsłużenia tego za pomocą odpowiedniego zestawienia przekierowań, ale ostatecznie celem jest, aby zewnętrzne odnośniki były dostosowane do nowej nazwy domeny, co pozwoli ominąć proces przekierowania. Przekierowanie osłabia wartość SEO zewnętrznego linku. Google preferuje bezpośrednie odnośniki, bez zbędnych omijek.

Seo

Zmiana nazwy domeny może wpłynąć na wartość SEO Twojej strony internetowej lub sklepu online. Istotne jest, aby za pomocą przekierowań 301 przekierować stare adresy URL domeny na nowe adresy URL nowej domeny. W ten sposób wyszukiwarki zrozumieją, że to trwała zmiana lokalizacji, w której stara wartość SEO ma być przeniesiona na nową domenę. Jak wspomniano wcześniej w tym artykule, trzeba pamiętać, że pewien czas jest potrzebny, aby wyszukiwarki w pełni przetworzyły tę zmianę i odpowiednio zindeksowały adresy URL Twojej strony internetowej.

Przetestuj funkcjonalność swojej strony internetowej lub sklepu internetowego

Sprawdź funkcjonalność swojej strony internetowej lub sklepu online, wypełniając formularze, finalizując zamówienia i korzystając z innych interaktywnych elementów, które wymagają zaangażowania od odwiedzających. Tylko w ten sposób dowiesz się, czy wszystko działa poprawnie i czy niczego nie przegapiłeś.

Pytanie brzmi, czy chcesz to wszystko wykonać samodzielnie? Trzeba bowiem pamiętać, że to zadanie jest bardziej skomplikowane niż jedynie zmiana nazwy. Zwróć się do swojego twórcy strony lub dostawcy hostingu o wsparcie w tym procesie, mając przy tym na uwadze powyższe wskazówki, aby niczego nie przeoczyć. Poproś o przedstawienie planu działań jeszcze przed przystąpieniem do zmiany nazwy domeny, aby móc ocenić, czy cały proces przebiegł prawidłowo.

Specjaliści WordPress ze znajomością SEO

Jak już wcześniej wspomniano, chciałbym podkreślić, że zmiana nazwy domeny w ramach strony internetowej lub sklepu internetowego opartego na WordPressie powinna być przeprowadzana przy udziale profesjonalistów. Ważne jest, aby osoba, którą zatrudniasz, posiadała wystarczającą wiedzę z zakresu SEO. Tutaj często popełniane są błędy: technicznie zmiana jest prawidłowa, ale negatywny wpływ na wyniki w wyszukiwarkach jest nieprzewidzianym efektem braku tej wiedzy. Wszystkie trzy główne aspekty – Twoja grupa docelowa, wartość SEO i technika – muszą być wzięte pod uwagę, jeśli chcesz przeprowadzić zmianę domeny bez poważnych problemów w dłuższej perspektywie. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci przy zmianie domeny.

Stwórz z nami nowoczesną stronę internetową