google search console

Czy posiadasz stronę internetową lub zarządzasz nią w imieniu pracodawcy? Jeśli tak, z pewnością chciałbyś monitorować jej wydajność, aby podjąć odpowiednie działania. Zależy Ci na informacjach dotyczących liczby odwiedzających, przeglądanych treści oraz kanałów, przez które trafiają na Twoją stronę. Większość z nas z pewnością zna Google Analytics – darmowe narzędzie oferowane przez Google, umożliwiające dostęp do statystyk dotyczących witryny. Jednak czy słyszałeś już o Google Search Console? W mojej opinii jest to bezpłatne narzędzie, które może okazać się nawet ważniejsze dla monitorowania strony internetowej. Google Search Console dostarcza cennych informacji, również w kontekście optymalizacji pod kątem SEO! W tym artykule mam nadzieję zaprezentować Ci, dlaczego i w jaki sposób można skorzystać z Google Search Console, aby uzyskać niezwykle przydatne spostrzeżenia.

Dlaczego powinieneś używać Google Search Console!

Google Search Console został stworzony przez Google w celu monitorowania wydajności Twojej witryny. Dzięki temu narzędziu możesz śledzić widoczność Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Narzędzie to dostarcza informacji, które pozwalają wprowadzić ulepszenia. Sygnały, które otrzymujesz, dotyczą zarówno aspektów technicznych, jak i logicznych. Dzięki temu masz możliwość rozwiązania problemów, które negatywnie wpływają na widoczność Twojej witryny. Możesz zobaczyć potencjał słów kluczowych oraz te, które wymagają większej uwagi, aby osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, możesz porównywać różne okresy, aby ocenić, czy wprowadzone zmiany przynoszą poprawę. W ramach Google Search Console możesz również zobaczyć, czy treści na Twojej witrynie konkurują ze sobą pod względem określonych kombinacji słów kluczowych. Ponadto, narzędzie to dostarcza informacji na temat błędów technicznych, takich jak problemy z indeksacją, które musisz rozwiązać. Warto wspomnieć, że otrzymasz powiadomienia e-mailowe o tego typu błędach, co umożliwia szybką reakcję i naprawę. W mojej opinii każdy administrator witryny powinien korzystać z tego bezpłatnego narzędzia oferowanego przez Google. Poniżej znajduje się zwięzły przewodnik dla początkujących.

Przegląd skuteczności

Po kliknięciu w zakładkę „skuteczność” masz możliwość wyboru jednej z czterech kolumn w raporcie, aby uzyskać pełen wgląd we wszystkie dane dotyczące określonego okresu. Domyślnie okres ten wynosi 3 miesiące. W tej sekcji możesz sprawdzić, na jakich słowach kluczowych Twoja strona internetowa osiąga wyniki w wynikach wyszukiwania Google. Obecnie możesz sięgać nawet 16 miesięcy wstecz. Możesz porównywać różne okresy i filtrować dane, aby dokładniej skupić się na konkretnym terminie lub grupie wyników. Dane są gromadzone od momentu utworzenia konta w Google Search Console lub dodania witryny do narzędzia. Nie ma możliwości wyświetlenia danych sprzed tego momentu. Mamy dla Ciebie jedną wskazówkę – utwórz właściwość w Google Search Console poprzez skonfigurowanie rekordu DNS dla swojej domeny. Dzięki temu unikniesz utraty danych w przypadku przeniesienia, aktualizacji lub odnowienia witryny, gdyż rekord zostanie prawidłowo zaktualizowany.
 

Regularne monitorowanie wydajności Twojej witryny pozwoli szybko zauważyć, które strony internetowe osiągają dobre wyniki, a które wymagają większej optymalizacji w wynikach wyszukiwania. W ramach raportu o wydajności znajdziesz różne sekcje, takie jak zapytania, strony, kraje, urządzenia, wygląd wyszukiwania oraz daty. W każdej z tych sekcji możesz sortować dane według kliknięć, wyświetleń, współczynnika klikalności (CTR) oraz pozycji. Dodatkowo, za pomocą małego menu rozwijanego powyżej sekcji „pozycje” możesz zastosować dodatkowe filtry. Każda sekcja posiada również predefiniowane opcje filtrowania, które umożliwiają bardziej precyzyjne analizowanie danych. Poniżej przedstawiamy obrazek raportu o wydajności, w którym zaznaczone są wszystkie cztery główne kolumny, dzięki czemu można uzyskać pełne informacje.

pomiar skuteczności

Kolumna 1: Łączna liczba kliknięć

Pierwsza kolumna w przeglądzie wydajności dostarcza informacji na temat liczby kliknięć. Pokazuje, ile osób przeszło na Twoją stronę internetową poprzez wyniki wyszukiwania. Liczba kliknięć zależy od pozycji Twojej strony oraz fragmentu (tytułu i metadanych), który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli liczba kliknięć jest niewielka, może to oznaczać, że Twój fragment nie wyróżnia się w porównaniu do konkurencji lub innych wyników wyszukiwania. Dlatego warto sprawdzić, w jaki sposób Twój wynik jest prezentowany i ewentualnie poprawić wygląd fragmentu, dostosowując tytuł i opis metadanych dla wyświetlanej URL. Należy jednak pamiętać, że pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania ma również wpływ na liczbę kliknięć. Jeśli Twoja strona internetowa znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, otrzymasz więcej kliknięć niż w przypadku, gdy jest ona na średnim poziomie na drugiej stronie.

Kolumna 2: Łączna liczba wyświetleń

Kolumna z całkowitą liczbą wyświetleń informuje, jak często użytkownicy internetu zobaczyli określony link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Za pomocą różnych filtrów można przejrzeć konkretne wyniki. Nad czterema głównymi kolumnami można dostosować rodzaj wyszukiwania, takie jak sieć, obrazy, pliki wideo i wiadomości. Domyślnie ustawiony jest tryb wyszukiwania w sieci. Dodatkowo, istnieje możliwość filtrowania według daty i można ustawić różne filtry, takie jak zapytanie, strona, kraj, urządzenie i układ wyszukiwania, klikając na „nowe”.

Dzięki filtrowaniu według zapytania możesz zobaczyć, jak konkretne słowo kluczowe lub kombinacja słów kluczowych wypada w wynikach wyszukiwania Google. Ważne jest również, abyś wiedział, które strony internetowe są wyświetlane przez Google w wynikach wyszukiwania. Po kliknięciu na „strony” zobaczysz stronę lub strony, które Google prezentuje w wynikach wyszukiwania. Czy widzisz tam wiele stron, gdzie nie wyróżnia się żadna z nich pod względem liczby wyświetleń? Oznacza to, że wyniki te konkurują ze sobą, więc czas podjąć działania, aby właściwa strona mogła się wyróżnić. Możesz zoptymalizować główną stronę, tworząc lepszą treść. Możesz dostosować inne strony, zmieniając ich nacisk, osłabiając pozycję, stosując przekierowania lub kanoniczne znaczniki. Możesz także wprowadzić wewnętrzne linki do głównej strony internetowej, sprawdzić, czy istnieją możliwości technicznej poprawy, na przykład szybszego ładowania strony. Czasami jednak może to wymagać więcej niż prostych zmian i może być potrzebna pewna wiedza specjalistyczna.

Kolumna 3: Średni CTR

Trzecia kolumna w przeglądzie wydajności przedstawia wskaźnik Click Through Rate (CTR), czyli odsetek osób, które kliknęły w link do Twojej strony internetowej w stosunku do liczby wyświetleń. Często można zauważyć, że im wyższa pozycja dla danego słowa kluczowego, tym wyższy CTR. Jak już wcześniej wspomniano, można wpływać na CTR, analizując fragment wyświetlany przez Google na podstawie zapytania oraz ewentualnych konkurentów. Poprawiając ostrość tytułu i opisu metadanych, można poprawić CTR, o ile pozycja pozostaje taka sama lub się poprawia. Należy jednak pamiętać o średniej pozycji, ponieważ jeśli nie jest ona dobra, wpływ może być mniejszy. Jeśli jednak znajdujesz się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w pierwszych 3 organicznych wynikach, takie zmiany mogą rzeczywiście mieć znaczący wpływ na CTR. W przeciwnym razie należy najpierw skupić się na poprawie pozycji danego słowa kluczowego w wynikach wyszukiwania.

Kolumna 4: Średnia pozycja

Ta kolumna przedstawia średnią pozycję danego słowa kluczowego lub strony w określonym okresie, domyślnie trzy miesiące. Nie należy traktować tego jako absolutnej prawdy, jest to moim zdaniem jedynie wskazówka. Google stale wprowadza zmiany, a zauważamy, że coraz więcej osób otrzymuje różne wyniki wyszukiwania. To wynika z faktu, że Google coraz lepiej rozumie, czego dany użytkownik szuka i czego oczekuje w wynikach wyszukiwania. Dużą rolę w tym procesie odgrywa analiza dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, ten wskaźnik nadal stanowi dobry punkt odniesienia przy planowaniu działań mających na celu poprawę pozycji w wynikach organicznych. Oprócz informacji dotyczących liczby wyświetleń, pozycji, CTR i kliknięć, warto również uwzględnić rzeczywiste konwersje, które wynikają z interakcji użytkowników z Twoją witryną. Często powtarzam: „lepiej mniej odwiedzających, ale większa konwersja, niż więcej odwiedzających, którzy nie podejmują żadnych działań, takich jak składanie zamówień lub zakupy produktów”.

Sprawdzenie adresu URL

Funkcja „Sprawdzenie adresu URL” w Google Search Console umożliwia analizę konkretnego adresu URL. Dzięki niej możesz przeanalizować stronę internetową znajdującą się w indeksie Google. Pozwala to sprawdzić, czy wszystko jest w porządku, czy strona odpowiada obecnej wersji na żywo. Otrzymasz informacje dotyczące momentu, kiedy Google przeskanował stronę, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych, jak wygląda nawigacja i inne elementy. Wszystko zależy od rodzaju strony, którą sprawdzasz. Jeśli Google wykryje błędy, zostaną one zgłoszone. Następnie możesz podjąć działania mające na celu rozwiązanie problemów. Po naprawieniu możesz poprosić Google o ponowne zaindeksowanie strony internetowej, aby uwzględnić najnowsze zmiany.

Sprawdzenie adresu URL

Indeksowanie

W sekcji „indeksowanie” znajdziesz bardziej szczegółowe informacje techniczne dotyczące stron internetowych. Zobaczysz tam liczbę poprawnie zaindeksowanych stron w indeksie. Dowiesz się również, ile stron zostało wykluczonych oraz jakie błędy i powiadomienia wskazuje Google w związku z treścią/stronami na Twojej witrynie. To ważna część, którą warto kontrolować regularnie, aby podejmować odpowiednie działania techniczne w celu rozwiązania problemów. Dodatkowo, Google przesyła również powiadomienia drogą mailową. Ważne jest, aby sprawdzić, czy to pojedyncze zdarzenie czy problem o charakterze strukturalnym. Może zdarzyć się, że z jakiegoś powodu bot Google nie mógł prawidłowo zindeksować konkretnej strony internetowej i zgłosił to jako powiadomienie lub błąd. Jednak podczas kolejnego indeksowania może okazać się, że wszystko jest w porządku. W takim przypadku można zapomnieć o tym incydencie. Jeśli problem jest strukturalny i naprawiłeś błąd, możesz poprosić Google o ponowną analizę strony internetowej.

Mapy witryn

Przez przesłanie mapy witryny do Google Search Console, dostarczasz Google plan Twojej witryny. Dzięki temu Google może łatwiej odnaleźć istotne treści na Twojej stronie internetowej. Jeśli korzystasz z WordPressa, istnieją wtyczki, takie jak Yoast SEO, które automatycznie generują mapy witryny. Prześlij je do Google Search Console. Możesz szybko sprawdzić, czy Google potrafi odczytać mapy witryny. Status wysłanych map witryny pokazuje, czy operacja zakończyła się pomyślnie. Możesz również zobaczyć, kiedy ostatnio Google odczytał mapy witryny i ile stron i filmów zostało odkrytych.

Usunięcia

Możliwe jest zwrócenie się do Google z prośbą o usunięcie określonych stron internetowych, adresów URL. Dotyczyć to może przestarzałych treści lub treści, które chcemy wykluczyć z wyników wyszukiwania. Poza funkcją dostępną w Google Search Console, istnieje również możliwość bezpośredniego oznaczenia danej strony lub treści jako no-index. Alternatywnie, można usunąć stronę z witryny, co spowoduje pojawienie się błędu 404. Warto wówczas zastosować przekierowanie, kierując użytkownika na inną stronę internetową. Należy jednak pamiętać, że upłynie pewien czas, zanim fragment strony przestanie być wyświetlany w wynikach wyszukiwania.

Podstawowe wskaźniki internetowe

Raport dotyczący wydajności witryny dostarcza informacji na temat doświadczenia użytkowników. Raport jest podzielony na wersję desktopową i mobilną. Google testuje tutaj, jak szybko i stabilnie ładowane są strony internetowe dla użytkowników.

Podstawowe wskaźniki internetowe

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Wyświetla dane na temat poprawności wyświetlenia strony internetowej na urządzeniach mobilnych. Ważne wszystkie Twoje strony poprawnie wyświetlały się na telefonach i tabletach, ma to istotny wpływ na SEO.

Problemy z bezpieczeństwem

Problemy z bezpieczeństwemJeśli napotkasz problemy związane z bezpieczeństwem Twojej witryny, Google będzie to tutaj sygnalizować. Przykłady problemów zabezpieczeń to zhakowana treść wynikająca z podatności Twojej witryny, a także złośliwe oprogramowanie lub niechciane oprogramowanie, które Google uważa za potencjalnie szkodliwe lub wprowadzające w błąd użytkowników. Istnieje również zagrożenie związane z inżynierią społeczną, czyli treści mające na celu namawianie odwiedzających do podejmowania niebezpiecznych działań, udostępniania poufnych informacji lub pobierania oprogramowania. Jeśli nie ma żadnych problemów zabezpieczeń, zostanie to oznaczone zielonym znaczkiem.

Jeśli zauważysz coś dziwnego na swojej stronie, takie jak spadek pozycji w rankingach, którego nie możesz sobie wyjaśnić, wzrost liczby stron, których nie możesz zidentyfikować lub inne nagłe wahania, warto sprawdzić ten obszar. Należy jednak pamiętać, że może jeszcze nie być tu żadnych zgłoszeń, dlatego warto kontynuować badania. Może się zdarzyć, że Google jeszcze nie wykrył tych problemów. Staraj się unikać problemów zabezpieczeń, będąc czujnym.

Upewnij się, że Twoja witryna jest aktualna i nie opóźniasz się z aktualizacjami. Korzystaj z rozważnie wybranych wtyczek lub innych rozszerzeń, które można dodać do Twojej witryny. Usuń z witryny elementy, których już nie potrzebujesz. Sami pracujemy tylko z WordPress i często zdarza nam się napotkać na witryny, które są zapełnione nieużywanymi wtyczkami lub nieaktualne, co prowadzi do problemów. Przed przejęciem takich witryn przeprowadzamy ich analizę, usuwamy niepotrzebne wtyczki i oczyszczamy całą witrynę. Następnie razem z klientem decydujemy, czy obecna struktura może zostać zachowana czy też należy przeprowadzić budowę od nowa.

Podsumowanie Google Search Console

Jestem przekonany, że każdy administrator lub właściciel strony internetowej powinien korzystać z Narzędzi Google Search Console. To niezwykle wartościowe narzędzie, które zapewnia wiele cennych informacji. Szczególnie istotne jest to, gdy analizujemy słowa kluczowe, na których nasza strona jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu narzędziu możemy skutecznie rozwijać naszą witrynę. Dodatkowo, dostarcza ono różne informacje, które pozwalają nam skoncentrować się na poprawie pozycjonowania i promocji naszej firmy oraz strony internetowej w sieci.

Stwórz z nami nowoczesną stronę internetową